Späť na zoznam
Poradňa
Autor: UCN
12.07.2017 09:36

Výchova k zdravému životnému štýlu

Boj s obezitou a nadváhou je novodobou hrozbou pre takmer celú časť ekonomicky vyspelého sveta. Táto problematika nie je spôsobená len zvýšeným príjmom potravy a sladených nápojov, ale i nekonečnými hodinami presedenými v škole, práci, doma pri televízoroch a počítačoch. Odborníci upozorňujú i na nedostatok osvety a vzdelávania o zdravom životnom štýle.

Obezitou trpí viac ako 600 miliónov ľudí svetovej populácie, nadváhou takmer 2 miliardy. Odhaduje sa, že vo svete trpí obezitou 155 miliónov detí a adolescentov. Z toho 60 až 80 % detí si prenáša vysokú váhu do dospelosti.

Na Slovensku má 12 % detí nadváhu a 5 % obezitu, podľa merania z roku 2014 (Eurostat) trpí u nás obezitou 16,3 % dospelej populácie, pričom muži tvoria 15,9 % a ženy 16,6 %. 

Na rozvoji obezity má  nepochybne vplyv genetická predispozícia. Rovnako ako sa dedí podoba či povahové črty, dedičná je aj predispozícia na obezitu. Ak je jeden z rodičov obézny, riziko, že obézne bude dieťa, je 3-násobné. Ak sú obaja rodičia obézni, riziko je 10-násobné.

 Obezita nie je len kozmetický, ale aj zdravotný problém, pred ktorým nie je možné zatvárať oči. Stáva sa i významným rizikovým faktorom pre rozvoj ďalších vážnych ochorení, ako je hypertenzia, diabetes melittus, ischemická choroba srdca, zvýšený cholesterol, steatóza pečene, nádorové ochorenia, hormonálne poruchy. I neznalý človek si vie predstaviť, akú záťaž na kĺby môže mať nadváha a obezita.

Deti a obezita

Deti v predškolskom období sú ešte dostatočne pohyblivé. Zlom nastáva práve v momente ich nástupu do školy. Dôvod je jednoduchý. Ich hravý a pohyblivý štýl sa mení na sedavý, či už v školách alebo doma nad školskými povinnosťami. Skutočnou hrozbou pre správny fyzický a psychický vývoj sa stalo vysedávanie pri televízii, počítači a mobilných telefónoch. Začiatok školskej dochádzky znamená pre všetky deti veľkú zmenu v režime dňa. Bezprostredný vplyv rodiny slabne. Ďalším predpokladom je nízka pohybová aktivita.

S nástupom školy ubúda čas na pohybové aktivity a pomerne nízky počet hodín telesnej športovej výchovy nemôže zabezpečiť potrebnú telesnú aktivitu.

Jediným možným a účinným spôsobom prevencie obezity u detí a dospelých je zásadná zmena súčasnej životosprávy. Táto zmena musí byť v rámci celého štátu, školy a rodiny.

Prevencia pred nadváhou a obezitou

Základom je výživa

Pozor na umelé sladidlá (sukralóza, sacharóza, acesulfan K., aspartám atď.). Je potrebné vyberať potraviny s nižším glykemickým indexom, pričom kvalita potravín musí prevládať nad kvantitou, pri kuchynských úpravách potravín zásadne nevyprážať a dbať na dostatočné zavodnenie organizmu nesladenými tekutinami. Ďalej treba znížiť príjem energie zo všetkých tukov, obmedziť spotrebu živočíšnych tukov (najmä mäsa a mäsových výrobkov s vyšším obsahom tuku), zvýšiť príjem strukovín, celozrnných produktov, orechov, rýb, kyslomliečnych výrobkov a nenasýtených mastných kyselín. Podstatné je zníženie príjmu energie z jednoduchých cukrov (sladkosti, sladené nápoje), zvýšenie príjmu zeleniny a ovocia a najmä neprepadnúť jednostranným diétam, ale dbať na pestrú a vyváženú stravu.

... a pohybová aktivita

Každá pohybová aktivita, ktorá je vykonávaná s radosťou, má pozitívny vplyv na formovaní kladného postoja detí a dospelých k vlastnému zdraviu. V súčasnosti sledujeme zníženie počtu detí a dospelých, ktorí vykonávajú nejakú pohybovú aktivitu. Našou úlohou je zvýšiť záujem detí a dospelých a klásť dôraz na to, aby vykonávali denne aspoň 30 minút pohybovej aktivity. Úlohou miest a obcí je aktívne riadenie a vytváranie príležitostí na pohybovú aktivitu detí a dospelých. Jednoduchým začiatkom je zvýšenie prechádzok počas školských prestávok, zvýšenie ponuky pohybových krúžkov v školských zariadeniach a centrách voľného času.

Pohybové aktivity by mali byť hravé, nenútené a zábavné.

 

Dieťa, ktoré už obezitou či nadváhou trpí

Je dôležité individualizovať cvičenie podľa osobnej telesnej zdatnosti dieťaťa. Treba dávať pozor na dlhé výdržové polohy so zadržiavaním dychu, skoky, preskoky, zoskoky, beh na nerovnom teréne, prudké a švihové pohyby, šprinty, cvičenie na balančných pomôckach. Naopak, vhodná je chôdza, turistika, nordic walking, posilňovacie cvičenia, cvičenia vo vode, plávanie, bicyklovanie, striedavý beh s chôdzou, postupné zvyšovanie intenzity a záťaže.

 

Súvisiace články

30.08.2017 09:06

Pozornosť

V predošlej časti psychologickej poradne sme sa venovali všeobecnému uvedeniu problematiky účelového správania, pričom sme vychádzali z konceptu Alfreda Adlera a Rudolfa Dreikursa.
04.07.2017 06:59

Hovorme tak, aby sme presvedčili

Slováci a Slovensko by po uplynulom predsedníctve v EÚ nemali  byť vo svete neznámym pojmom, a predsa je to tak. Väčšinou sa vyhovárame, že sme boli utláčaní – najprv Maďarmi a potom Čechmi, ale od roku 1993 musíme hľadať chybu...
30.08.2017 08:40

O čo tým deťom ide?

Ak by sme chceli na človeka vymyslieť nejakú metaforu, mohol by to byť napríklad kokláč. Myslím si, že každý z nás je v podstate akýsi výsledok kulinárskeho pokusu, realizovaného viac či menej skúsenými šéfkuchármi.