Šamorín : Bratislava = 1 : 1 alebo Prečo dať šancu škole mimo hlavného mesta

V súčasnosti v Bratislave možno postrehnúť dva trendy:

  •   mimobratislavskí obyvatelia prichádzajú do hlavného mesta za prácou,
  •  pôvodne bratislavskí obyvatelia odchádzajú z hlavného mesta za bývaním.

Problémom však nie je iba doprava či ceny nehnuteľností. Je to sčasti aj akýsi „patriotizmus“ Bratislavčanov a pocit spolupatričnosti, prepojenosti s týmto mestom. Množstvo „pôvodných obyvateľov“ opustilo sídliská a presťahovali sa tesne za hranicu rodnej hrudy, avšak dušou zostali Bratislavčanmi. Majú radi toto mesto a nikdy sa nebudú cítiť ako dedinčania. To znamená, že ak majú ísť do obchodu, idú do Bratislavy. Ak potrebujú ísť k lekárovi, idú do Bratislavy. Ak majú dať deti do školy, pôjdu do Bratislavy...

 

Nie je však všetko zlato, čo sa blyští, a školy mimo hranice Bratislavy rapídne povýšili svoju úroveň vzdelávania. Viac nám o tom povie PaedDr. Edita Lysinová, riaditeľka Gymnázia M. R. Štefánika v Šamoríne.

 Pani riaditeľka, aké sú základné hodnoty vašej školy?

Počtom žiakov nie sme veľká škola a to má niekoľko výhod. Sme gymnázium rodinného typu. Poznáme po mene každé dieťa a deti zas poznajú každého učiteľa. Spoločne prežívame naše problémy aj radosti. Náš školský vzdelávací program je postavený tak, aby sme poskytli čo najlepšiu prípravu najmä v anglickom jazyku a z prírodovedných predmetov kladieme dôraz predovšetkým na matematiku. Najlepšie to však vystihuje naše logo zo stránky školy: kvalitné vzdelanie – ľudský prístup – pohodlné dochádzanie.

 

V čom ste podobní a v čom, naopak, rozdielni v porovnaní s klasickými bratislavskými gymnáziami?

Dovolím si tvrdiť, že úrovňou prípravy žiakov na vysokoškolské štúdium – aj univerzitného typu – sa v porovnaní s klasickými bratislavskými gymnáziami nemusíme vôbec hanbiť. Vynikajúcu úroveň nášho gymnázia dokazuje aj úspešnosť prijatia našich študentov na vysoké školy. To číslo je viac ako 98 %! A môžem povedať, že zastúpené sú všetky typy vysokých škôl od prírodovedných, technických až po humanitné. Každá škola má však svoje špecifiká, ktoré ak sa správne rozpoznajú, môžu ich využiť vo svoj prospech. Tie naše sú napríklad práve vyššie spomenuté základné hodnoty. Sme však realisti – určite sa neporovnávame s bilingválnymi gymnáziami ani s matematickým gymnáziom.

Na čo ste na vašom gymnáziu obzvlášť hrdí?

Predovšetkým na naše šikovné deti. :)

 

 

Keby ste boli aktuálne v pozícii rodiča, ktorý premýšľa nad tým, kde bude jeho dieťa študovať, zvolili by ste si vašu školu? Prečo?

Každý rodič hľadá pre svoje dieťa to najlepšie. Prvotne by som rozmýšľala tak, aby som ho ušetrila každodenného nekonečne dlhého cestovania do Bratislavy a späť. Hneď potom by som hľadala kvalitnú školu – recenzie, stránka školy atď. Aj moje deti sú absolventmi nášho gymnázia a ich úspešne zvládnuté univerzitné a vysokoškolské štúdium potvrdzuje, že to bolo správne rozhodnutie. Rodičia veľmi často a radi porovnávajú úroveň škôl cez rôzne rebríčky kvality či úrovne. Sme veľmi radi, že v rebríčku INEKO sme postúpili a nachádzame sa v kategórii gymnázií s názvom Dobrá škola. A na našom zlepšovaní budeme ďalej pracovať.

Na čo kladiete v škole obzvlášť veľký dôraz?

Okrem toho, aby sme poskytli kvalitné vzdelanie, je pre nás mimoriadne dôležité aj to, aby sa deti cítili v škole bezpečne a príjemne, teda veľmi dbáme o to, aby v škole neboli prejavy šikanovania a iné nástrahy, ktoré sa práve v anonymnom prostredí veľkomiest vyskytujú.

Na stránke vašej školy som si všimla, že ponúkate výchovné poradenstvo, kariérne poradenstvo a takisto máte školského psychológa. Nie každá škola sa môže pochváliť takou zásobou odborníkov. Vidíte už reálne výsledky ich práce?

Myslím si, že výchovné poradenstvo je už dnes samozrejmosťou v každej škole, ale na čo som obzvlášť hrdá, je, že už 5. školský rok máme v škole vlastnú školskú psychologičku. Predovšetkým jej zásluhou absolvujú noví prváci po nástupe do školy adaptačný program, ktorého výstup je veľmi hodnotný pre nás – učiteľov, kariérne poradenstvo pre žiakov v predmaturitnom ročníku, rôzne programy – ako sa učiť ľahko a efektívne a mnoho, mnoho ďalších, o poradenskej činnosti pre triednych ani nehovoriac...

 

Pani riaditeľka, ďakujeme za rozhovor a držíme palce vám i vašim žiakom.

 

 

článok zverejnený aj v tlačenej forme

Diskusia