Rozhovory
0

,,Prácu v hotelierstve môže robiť ten, kto má v sebe obetavosť a vášeň,“ hovorí Ing. Branislav Kačkovič, regionálny generálny manažér štyroch prvotriednych slovenských hotelov

Hotelierstvo a cestovný ruch sa začínajú postupne zotavovať. Ako dlho to bude trvať? Kedy sa dostaneme na predkrízové obdobie a je to vôbec stále perspektívny odbor na štúdium? Na všetky tieto otázky a mnoho ďalších sme sa opýtali Ing. Branislava Kačkoviča, regionálneho generálneho manažéra pre bratislavské hotely Grand Hotel River Park, Crowne Plaza a Sheraton Hotel Bratislava a tiež pre košický DoubleTree by Hilton.

Roky sa pohybujete v hotelovom biznise a riadite štyri popredné hotely na Slovensku. Ako hodnotíte terajšiu situáciu v hotelovom priemysle? Očakávate v najbližších mesiacoch oživenie?

V hotelierstve pôsobím viac ako 20 rokov a ešte som nič podobné ako je súčasná pandémia nezažil. Hotelierstvo postihla v podstate z jedného dňa na druhý a preto sa vôbec nedá porovnávať s finančnou krízou, ktorú sme zažili v roku 2008, pretože jej príchod a vývoj bol postupný. Ako pandémia vo svete aj na Slovensku odznieva, v hotelierstve máme pocit, ako by sme začínali úplne od začiatku. Bude pre nás kľúčové obnovenie dôvery ľudí v cestovanie a v hotelierstvo. Zameriavame sa na postupné zvyšovanie obsadenosti nosných služieb hotela a začíname opäť z bodu 0. Predpokladáme, že mierne oživenie by do segmentu mestských hotelov, ktoré prevádzkujeme v rámci skupiny Best Hotel Properties, mohlo prísť až v treťom či štvrtom štvrťroku tohto roka.

Čo vnímate ako najväčšie riziko, ktoré môže limitovať postupné oživenie hotelierstva na Slovensku? Málo zahraničných turistov, nedostatok kvalitného personálu, či niečo iné?

Za dva hlavné piliere z pohľadu bezpečnosti a oživenia hotelierstva považujem zaočkovanosť a kolektívnu imunitu, či už na Slovensku alebo vo svete. Pandémia sa na našom sektore tvrdo podpísala. Vieme samozrejme o tom, že si ľudia pracujúci v oblasti gastro a v hotelierstve našli počas roka, kedy boli reštaurácie a hotely viackrát zatvorené, prácu v inej oblasti a neplánujú sa vrátiť. Tento odliv kvalitného, skúseného a vyškoleného personálu do ďalších odvetví ekonomiky predstavuje až 25 percent. Keďže k našim zamestnancom sme sa ako skupina Best Hotel Properties vždy správali transparentne a férovo a boli sme pre nich stabilným zamestnávateľom aj počas krízového obdobia zatiaľ s obsadzovaním pozícií nemáme problém.

Aký bude mať podľa Vás dopad pandémia Covid-19 z dlhodobého hľadiska? Predpokladáte, že po jej skončení sa niektoré naše zvyky a požiadavky navždy zmenia?

Keď považujeme za začiatok pandémie rok 2020, tak z dlhodobého hľadiska bude mať pandémia dopad na hotelierstvo až do roku 2023. Čo sa týka konceptu služieb v hotelierstve si myslím, že veľká zmena nenastane. Čo sa však určite zmení je technika cestovania. V súčasnosti sa sústredíme na letnú sezónu a tá bude veľmi závisieť od platných opatrení a prípadných obmedzení týkajúcich sa cestovania a pobytov v hoteloch. My sme si na letné mesiace pripravili viacero ponúk – nové pobytové balíčky pre páry, ale aj pre rodiny s deťmi, spolupracujeme aj s Bratislava Tourist Board a chceme hosťom ponúknuť viacero možností spoznať Bratislavu. Zameriame sa najmä na oslovenie potenciálnych hostí z okolitých krajín, ktorí predpokladáme, že kvôli bezpečnosti zvolia automobilovú alebo vlakovú dopravu.

Majoritu našich čitateľov tvoria mladí ľudia medzi 15-19 rokov. Odporučili by ste im ísť študovať na stredné školy, prípadne vysoké školy, ktoré sa zameriavajú na výučbu hotelierstva, cestovného ruchu alebo gastronómie? Budú mať títo absolventi dostatok príležitosti uplatniť sa na trhu práce?

Určite by som im štúdium aj prácu v hotelierstve odporučil. Tieto odbory sú zážitkové, študent v nich môže využiť svoju kreativitu a tiež zúročiť svoje znalosti z prierezového odvetvia. Samozrejme, samotné absolvovanie a ukončenie štúdia im poskytuje predpoklad a príležitosť uplatniť sa na trhu práce. Po štúdiu však už záleží na individuálnych schopnostiach, odhodlaní a chuti sa uplatniť každého jedného študenta. Prácu v hotelierstve môže robiť ten, kto má v sebe obetavosť a vášeň, pretože práve to si vyžadujú pracovné pozície v oblasti hotelierstva.

Aké faktory by mali záujemci o štúdium hotelierstva a cestovného ruchu najviac zvažovať pri výbere strednej alebo vysokej školy? Dostatok stáží popri štúdiu, kvalitné zázemie alebo erudovaní vyučujúci, prípadne iné faktory?

Pri výbere školy sa treba pozerať na komplexný ponukový balík, ktorý ponúka – od prestíže školy, cez úroveň vzdelávania až po technické vybavenie školy a ponuku stáží. Dôležité pre štúdium a motiváciu študentov sú aj odborníci z odboru a v neposlednom rade to je prepojenie teórie, ktorú sa naučia študenti v škole s jej aplikovaním do praxe.

Aké predpoklady by mal mladý človek spĺňať, aby sa stal úspešným manažérom alebo podnikateľom vo Vašom odbore?

Hovorí sa, že 30 percent znalostí potrebných k náplni práce v hotelierstve sa dá naučiť a 70 percent, ako je prirodzená pohostinnosť, takt a ochota pomôcť, musí mať záujemca vrodených. Každodenná práca a rozličné situácie, ktoré počas dňa prichádzajú, si samozrejme vyžadujú, aby ste sa v hotelierstve stále vzdelávali a učili sa nové veci. Je dôležité mať stanovené zdravé ciele a predsavzatia, mať vysokú mieru pokory a rešpektu a nezabúdať, že každý výsledok je tímová práca. Každý pracovný deň v hoteli je špecifický a výnimočný a vždy sa odvíja podľa toho, čo nás v daný deň čaká. Plnenie požiadaviek našich hostí je často náročné, pretože sú zvyknutí na 5-hviezdičkový servis, no pre nás je to vždy o plnení výziev a odmenou nám je spokojnosť a hostia odchádzajúci s úsmevom, pretože vieme, že vtedy je tu predpoklad, že sa do nášho hotela opäť vrátia.

Akú radu na záver by ste dali ľuďom, ktorí by raz chceli riadiť luxusné hotely, turistické rezorty alebo nadnárodné firmy? 

Treba si uvedomiť, že naša práca je služba hosťom, zákazníkom a klientom a preto v DNA hoteliera musí byť silná chuť slúžiť im a plniť ich želania a na tomto základe sa dá potom budovať všetko ostatné – vedomosti, znalosti a zručnosti. Ak zistíte, že to v sebe nemáte, hneď na začiatku zmeňte profesiu, pretože sa budete len trápiť. Hotelierstvo, to je práca, ale aj láska na celý život. Keď k nej už raz „privoniate“ a zamilujete sa do nej, už ju neopustíte.

Rada, ktorou sa riadim:

“Byť na seba rovnako tvrdý ako na iných. „Používam rovnaký meter na všetkých.“

Rada, ktorú rád rozdávam:

“Zostať sám sebou a nestrácať pokoru!”

Branislav Kačkovič vyštudoval odbor manažment cestovného ruchu na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Hotelový manažment študoval aj v Českej republike. V roku 2005 začínal na pracovnej pozícii riaditeľa F&B v bratislavskom hoteli Crowne Plaza. Ako generálny manažér potom pôsobil v hotelovej sieti Tatry Mountain Resort a v košickom hoteli DoubleTree by Hilton. Piaty rok pôsobí v skupine Best Hotel Properties na pozícii klastrového a regionálneho generálneho manažéra pre bratislavské hotely Grand Hotel River Park, Crowne Plaza a Sheraton Hotel Bratislava a tiež pre košický DoubleTree by Hilton.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.
You need to agree with the terms to proceed

Najčítanejšie

Menu