PR
0

Ako mať svoj príbeh vo vlastných rukách

Môžete sa práve teraz ponoriť do svojho vnútra a na chvíľu si spomenúť ako ste sa cítili keď ste boli malí a smutní?  Nemusíte to nikomu  hovoriť, iba si to precíťte. A čo keby bol v tej chvíli pri vás láskavý dospelý, ktorý by vám to pomohol vyjadriť aj bez slov ? Aj o tom je publikácia „Moja vlastná kniha“.

Predstavujem vám formát, ktorý môže deťom významne pomôcť v poznávacom procese, pretože v sebe prepája schopnosti a zručnosti  z viacerých oblastí. Publikácia získala v septembri 2020 odporúčaciu doložku od Ministerstva školstva, je pre deti vo veku 6-10 rokov a je vhodná pre akýkoľvek typ dieťaťa.  Cibrí čítanie v slovenskom jazyku, podporuje procesy čitateľskej a emočnej  gramotnosti a rozvíja grafomotoriku dieťaťa. Ide o medzi-predmetovú publikáciu, ktorá prepája výučbu výtvarnej výchovy, etickej výchovy, pracovného vyučovania so slovenským jazykom a literatúrou.

Publikácia obsahuje knihu s názvom Modrý vtáčik, tvorivý zošit a jednoduchý manuál s návodom. Modrý vtáčik je jemný príbeh o nás samých, o snení a cítení, o farbách, tvaroch a slovách, a o tom ako to spolu navzájom súvisí. Texty v knihe sú podfarbené a slová ohraničené, čo uľahčuje čítanie deťom, ktoré majú problémy s koncentráciou. Po prečítaní knihy si dieťa vytvára vlastný príbeh, inšpirovaný prečítaným textom. Má k dispozícii všetky ilustrácie, slová z textu, farebné papiere a vlastnú fantáziu.

Publikácia prešla viacerými recenziami, pre doplnenie celkového obrazu uvádzam  úryvky z recenzií p. prof. Mirona Zelinu a špeciálnej pedagogičky p. Radmily Cao.

Hodnotenie pána prof. Mirona Zelinu :

„Vyzvihujem v tejto koncepcii stimuláciu tvorivosti detí, netradičný prístup, kde sa neostáva pri schéme verbálny podnet – tvorivá verbálna ( písomná ) odpoveď, ale požaduje sa zapojenie manuálnej činnosti ( vystrihovanie, lepenie ) a v konečnom dôsledku vytvorenie „knihy“.

Od dieťaťa – tvorcu sa vyžaduje „príbeh“, ktorý je vedený vstupnou konkrétnosťou príbehu o Modrom vtáčikovi a postupne sa vzďaľuje od autorkinej konkrétnosti k autenticite dieťaťa, ktoré tvorí svoj príbeh. Ďalším silne motivačným fenoménom je práca s farbami v priestore a v príbehu, čo podporuje cvičenie synestézií, tak dôležitej zložky tvorivosti u detí.

Zážitkovosť tvorby umožňuje dieťaťu – tvorcovi zažiť „flow“, vrcholné prežívanie radosti z objavovania a poznania vlastnej kreatívnej sily. Rozvíjajú sa tu všetky štyri zložky tvorivosti – fluencia, flexibilita, originalita aj elaborácia“.

Celé hodnotenie je  tu :  p. prof. Zelina, facebook stránka : Pocitový dizajn

Recenzia špeciálnej pedagogičky p. Radmily Cao :

„Keď sa mi dostala do rúk pôvabná kniha Modrý vtáčik, veľmi ma oslovila pre jej mnohorozmernosť a slobodu zážitku v procese práce s ňou. Forma i obsah je priateľská, jemná nenásilná, pozývajúca a pre dieťa motivujúca a bezpečná. Naša spoločnosť viac ako kedykoľvek predtým, naliehavo potrebuje humanizovať formy a ciele vzdelávania človeka.  Potrebujeme deti viesť k sebapoznaniu, a tým k emóciám, k odvahe a k tvorivosti vo všetkom čo robia. Potrebujeme ukázať každému dieťaťu, ale najmä tým zraneným  alebo tým so špeciálnymi potrebami, že je vzácne, krásne, múdre a šikovné. Priala by som si, aby túto knihu mali všetky deti ako dar akceptácie a porozumenia. Ako možnosť mať svoj príbeh vo vlastných rukách a byť silný a odvážny na svojej ceste“.

Celá recenzia je tu :  špeciálna pedagogička p. Radmila Cao, facebook stránka : Pocitový dizajn

V Publikácii sa prelínajú viaceré procesy a roviny. Čítanie, písanie, práca s jazykom, slovnou zásobou, s materiálom a farbami. Celý príbeh veľmi jednoducho zachytáva, ako môže dieťa prejsť emocionálnou škálou od smútku smerom k radosti a šťastiu. Naučí sa vnímať  svoje emócie, uvedomovať si ich a vedome ich spracovávať. To všetko absolvuje prostredníctvom vnímania farieb, tvarov a textu. Ide o zážitkovú formu učenia, ktorá môže byť využitá na všetkých predmetoch. Modrý vtáčik môže svojim príbehom prepojiť jednotlivé informácie do konkrétneho použiteľného celku, ktorý bude dieťa vnímať celistvo.  Táto celistvosť je plne v rukách pedagóga alebo iného sprievodcu, nakoľko je schopný príbeh prepojiť a využiť jeho pôsobenie v jednotlivých predmetoch.

Publikácia je v pripravená v 4 jazykových verziách : slovenský, český, anglický, maďarský, postupne môžu podľa potreby vniknúť ďalšie jazykové verzie. Kniha Modrý vtáčik je preložená do 9 jazykov : srbo-chorvátsky, český, anglický, maďarský, španielský, nemecký, portugalský, holandský a fínsky. Kniha je dostupná v kníhkupectvách Panta Rhei, Martinus, Artforum Košice, Malý Princ a na facebookovej stránke : Pocitový dizajn.

Publikácia Moja vlastná kniha je dostupná na facebookovej stránke : Pocitový dizajn.

Zdroj : Ing. Viera Pamulová

Facebook : Pocitový dizajn

Instagram : @feeling_design_poetry

Email : space.spirit.soul@gmail.com

Grafický dizajn prílohy „Čo prináša Modrý vtáčik“ : Lina Šuková

 

Tags: ,

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.
You need to agree with the terms to proceed

Najčítanejšie

Menu