Nová hra Mosty do minulosti, určená pre základné školy, podnecuje žiakov 8. a 9. ročníka, aby sa svojich rodinných príslušníkov pýtali, ako prežívali svoj každodenný život, ale i rôzne historické udalosti.
Pýtali ste sa niekedy svojej babky, ako vyzerala škola, ktorú navštevovala alebo v koľkých rokoch sa po prvýkrát zamestnala? Zrejme áno. Rozprávali ste sa s ňou však o tom, aké boli jej pocity, keď po prvý raz videla tank alebo ako hodnotila upálenie Jána Palacha v januári 1969? Ako si spomínajú vaši starí rodičia či vaši rodičia na pád režimu v novembri 1989? Aké boli ich prvé dni po tejto udalosti? Zmenil sa ich život okamžite alebo zmena prichádzala postupne? V ktorých oblastiach života bola citeľná?
Dnešní žiaci poznajú udalosti 2. polovice 20. storočia poväčšine len z učebníc dejepisu alebo z filmov, a to napriek tomu, že priami pamätníci sú stále medzi nami. Na šiestich základných školách v rôznych kútoch Slovenska si preto žiaci skúšajú spoznávať toto obdobie aj cez príbehy svojich najbližších. “Žiaci si pri preberaní tohto dejepisného učiva často neuvedomujú, že ide o udalosti, ktoré ich babka či dedko prežívali osobne, či už ako priami alebo nepriami aktéri. Hra Mosty do minulosti im má pomôcť priblížiť veľké politické dejiny cez osobné príbehy ich blízkych. Navyše, projekt zároveň pozitívne ovplyvňuje aj funkčnosť medzigeneračnej komunikácie v rodinách,” vysvetľuje Simona Posch, absolventka histórie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a študentka Sokratovho inštitútu, v rámci ktorého projekt vznikol.
Prototyp hry Mosty do minulosti zaradili do svojej výučby šiesti učitelia z rôznych ZŠ na Slovensku. Aktuálne tak hru na hodinách dejepisu skúša okolo 150 žiakov, prevažne 9. ročníka. “Deti majú možnosť trošku nazrieť do historikovej práce, dozvedieť sa niečo o svojich najbližších a v konečnom dôsledku aj o reáliách. Možno práve teraz, keď prežili dlhšie obdobie doma so svojou rodinou, je vhodný čas na to skúmať, ako sa žilo kedysi,” hovorí učiteľ Jakub Behrík z Cirkevnej základnej školy Romualda Zaymusa v Žiline, ktorý sa so svojimi žiakmi zapojil do projektu.
Tým to však nekončí, hru by mohli v budúcnosti využiť na hodinách dejepisu aj ďalší učitelia. “S cieľom, aby bola hra replikovateľná aj pre iné ZŠ, pracujeme na metodike, ktorá bude dostupná koncom tohto školského roka,” dopĺňa Simona Posch.
Projekt Mosty do minulosti finančne podporila Nadácia Slovenskej sporiteľne. Okrem Sokratovho inštitútu projekt vznikal aj za podpory iniciatívy HistoryLab.sk. Bližšie informácie o projekte, ako aj pripravovanú metodiku bude už čoskoro možné nájsť na pripravovanej webovej stránke.