Späť na zoznam
Aktuality
Autor: UCN
28.09.2017 09:22

Ministerka Lubyová predloží parlamentu reformu Učiace sa Slovensko

BRATISLAVA - Ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS) sa už stretla s tvorcami reformy Učiace sa Slovensko a očakáva, že v pondelok od nich dostane záverečný variant dokumentu. Reformný dokument bude vzápätí zverejnený na webovej stránke ministerstva a ministerka ho predloží parlamentnému výboru pre vzdelávanie. Ako dnes po rokovaní vlády uviedla Lubyová, po diskusii vo výbore sa autorský dokument pokúsi pretaviť do Národného programu výchovy a vzdelávania.

V rámci reformy Učiace sa Slovensko by chcela Lubyová navrhnúť aj nový mechanizmus odmeňovania učiteľov, a to tak, aby boli motivovaní ku kvalitnejším výkonom. Nevyhovujúci systém kreditového hodnotenia učiteľov má byť zrušený. „Samozrejme, to meranie kvality musí byť na základne nejakej štandardizovanej metodiky, a tá bude predmetom diskusie," uviedla ministerka.

Ministerstvo školstva podľa Lubyovej na začiatku školského roka pokrylo 40 percent dopytu po učebniciach, zvyšných 60 percent učebníc školám ešte stále chýba. Ako však uviedla ministerka, rozpočet sa podarilo navýšiť o 1,1 milióna eur a peniaze budú na školách niekedy v októbri, takže státisíce nových učebníc sa k žiakom dostanú približne v novembri. Ministerka vysvetlila, že problém chýbajúcich učebníc tkvie v disponzibilite štátneho rozpočtu, ale i v nehospodárnom narábaní s učebnicami. „Škola si môže vybrať, či obstará učebnice, ktoré budú päť rokov cirkulovať medzi deťmi alebo či bude používať učebnicu, do ktorej bude môcť dieťa písať, vyfarbovať si a nechá si ju v šuflíku. Je to trochu aj o tom hospodárení," uviedla ministerka a dodala, že v rámci novely zákona o verejnom obstarávaní boli navrhnuté niektoré výnimky, vďaka ktorým by malo byť obstarávanie učebníc jednoduchšie.

Od budúceho roka začne platiť zákon, podľa ktorého sa na osemročné gymnáziá dostane iba päť percent najtalentovanejších žiakov z každého kraja. „Veľa talentovaných detí odchádzalo zo základných škôl a išlo na tieto osemročné gymnáziá. Problém je v tom, že tieto deti sa potom nevedia zapájať na trh práce, pretože z gymnázií už nevedie cesta do odborného školstva," uviedla Lubyová a vysvetlila, že gymnazisti potom pokračujú v štúdiu na vysokých školách, a preto máme nadbytok absolventov, ktorí sa nemajú kde uplatniť. Na otázku novinárov, či to nespôsobí v Bratislavskom kraji problémy, ministerka odvetila, že detská populácia je rovnomerná a nepredpokladá, že by v niektorých krajoch boli talentovanejšie deti ako v iných.

 

SITA 

Súvisiace články

19.09.2017 14:52

Stav občianskej spoločnosti na Slovensku je merateľný a je možné ho zlepšovať už aj na základných a stredných školách...

V školskom roku 2017/2018 prichádza do slovenských škôl prvý oficiálny ročník projektu „Školy, ktoré menia svet“ z dielne Inštitútu pre aktívne občianstvo. Po úspešnom pilotnom ročníku a veľkom záujme zo strany škôl sa tento r...
20.07.2017 09:49

Smoliar Greg a škola v prírode

Konečne je tu 10.diel obľúbenej série Denník odvážneho bojka – smoliar Greg si opäť vytrpí svoje a vy sa budete skvele zabávať. Drsná škola vám odpovie na otázku: naozaj sa v „starých dobrých časoch“ žilo lepšie?
18.12.2017 15:30

Študenti zo Spišskej Novej Vsi prezentovali Slovensko v Rade Európy

Národný ústav celoživotného vzdelávania implementoval počas roka 2017 medzinárodný projekt s názvom „Nástroje na realizáciu rámca kompetencií pre demokratickú kultúru“ v rámci spoločného programu Európskej únie a Rady Európy „D...