Späť na zoznam
Aktuality
Autor: UCN
06.11.2018 13:57

Pred 80 rokmi „vypukla“ rozhlasová Vojna svetov

Najznámejšia mediálna mystifikácia spôsobila davovú psychózu, ľudia utekali do krytov

Štruktúra pripomínajúca spravodajskú reláciu a zvukové efekty posilnili dojem reálnej reportáže z invázie mimozemskej civilizácie

Predhalloweensky večer 30. októbra 1938 sa zapísal do dejín masmediálnej komunikácie – pred osemdesiatimi rokmi americká rozhlasová stanica CBS Radio odvysielala kontroverznú adaptáciu vedecko-fantastického románu H. G. Wellsa Vojna svetov. Režisér Orson Welles ju spracoval ako naživo vysielanú „reportáž" o vojenskej invázii mimozemšťanov na Zem.

„Program vyvolal panické reakcie poslucháčov, a to aj napriek upozorneniam zo štúdia, že správy o armáde Marťanov útočiacich tepelnými lúčmi a jedovatým plynom sú fikciou. Táto rozhlasová adaptácia je vnímaná ako najznámejšia mediálna mystifikácia," vysvetľuje PhDr. Marián Gladiš, PhD., ktorý pôsobí na oddelení masmediálnych štúdií na Katedre slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach.

„Vysielanie pôsobilo natoľko realisticky, že vystrašení poslucháči, najmä tí, ktorí nepočuli úvodné upozornenie, vybiehali na ulicu, alebo sa v panike zabarikádovali vo svojich domoch. Niektorí utekali do krytov, parkov či do lesov mimo miest, často aj s vlhkou utierkou na tvári. Viacerí boli dokonca nútení vyhľadať lekársku pomoc – či už v dôsledku nervového otrasu alebo drobných zranení," uvádza Marián Gladiš a dodáva, že vysielanie zapríčinilo prerušenie bohoslužieb v kostoloch, dopravné zápchy na cestách a kolaps komunikačných systémov po tom, čo vydesení ľudia zahrnuli telefonátmi policajné stanice a médiá s prosbami o radu, ako sa chrániť pred útokom.

„K dôveryhodnosti prezentovaných informácií prispela najmä kompozícia rozhlasovej hry, ktorú Orson Welles rozdelil do krátkych blokov napodobujúcich spravodajské vstupy z miesta diania, ale aj realistické zvukové efekty, ktoré v poslucháčov umocnili pocit, že sú svedkami reálnej reportáže z invázie mimozemskej civilizácie na Zem," spresňuje M. Gladiš.

Prejavy paniky zachytili viaceré americké denníky, čo dokumentujú titulky a medzititulky článkov uverejnených vo vydaniach z 31. 10. 1938, napr. v New York Times: Radio Listeners in Panic, Taking War Drama as Fact (Rozhlasoví poslucháči v panike, vojnovú drámu vzali ako fakt), Many Flee Homes to Escape 'Gas Raid From Marsʼ (Mnohí utiekli z domu, aby unikli pred ,plynovým útokom z Marsu'), Phone Calls Swamp Police at Broadcast of Wells Fantasy (Telefonáty zaplavili políciu počas vysielania Wellsovej fantázie); Daily News: Fake Radio 'Warʼ Stirs Terror Through U.S. (Falošná rozhlasová ,vojna' vyvolala hrôzu naprieč USA); vo Freeport Journal-Standard: Radio Broadcast Panics Nation (Rozhlasové vysielanie vyvolalo paniku národa); Chicago Herald Examiner: Radio Fake Scares Nation (Rozhlasový podvrh vydesil národ) a pod.

Wellesova adaptácia poukázala aj na naliehavosť problematiky dôvery más k médiám a na nebezpečenstvo jej možného zneužitia, na vplyv médií na masové publikum i na problematiku mediálnych účinkov.

PhDr. Marián Gladiš, PhD.
Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach

Súvisiace články

22.08.2017 09:25

Pozor na láskavosti

Láskavosť je skvelý triler, ktorý zaujal natoľko, že o filmové práva sa už prihlásilaspoločnosť Fox 2000. Brilantne napísaný, napínavý a dômyselne vyskladaný psychotriler,ktorému nechýbajú nečakané prekvapenia, tajomstvá a šoku...
24.11.2017 12:30

Stravovacie obmedzenia: dodržiavať ich musí takmer každé desiate dieťa

Potravinové alergie či intolerancie dokážu potrápiť nielen dospelých, ale aj deti. Vypustiť zo svojho jedálneho lístka určité druhy potravín je pritom veľmi náročné. Problematiku rôznych stravovacích obmedzení detí zisťoval v r...