Späť na zoznam
Aktuality
Autor: UCN
06.11.2018 13:57

Pred 80 rokmi „vypukla“ rozhlasová Vojna svetov

Najznámejšia mediálna mystifikácia spôsobila davovú psychózu, ľudia utekali do krytov

Štruktúra pripomínajúca spravodajskú reláciu a zvukové efekty posilnili dojem reálnej reportáže z invázie mimozemskej civilizácie

Predhalloweensky večer 30. októbra 1938 sa zapísal do dejín masmediálnej komunikácie – pred osemdesiatimi rokmi americká rozhlasová stanica CBS Radio odvysielala kontroverznú adaptáciu vedecko-fantastického románu H. G. Wellsa Vojna svetov. Režisér Orson Welles ju spracoval ako naživo vysielanú „reportáž" o vojenskej invázii mimozemšťanov na Zem.

„Program vyvolal panické reakcie poslucháčov, a to aj napriek upozorneniam zo štúdia, že správy o armáde Marťanov útočiacich tepelnými lúčmi a jedovatým plynom sú fikciou. Táto rozhlasová adaptácia je vnímaná ako najznámejšia mediálna mystifikácia," vysvetľuje PhDr. Marián Gladiš, PhD., ktorý pôsobí na oddelení masmediálnych štúdií na Katedre slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach.

„Vysielanie pôsobilo natoľko realisticky, že vystrašení poslucháči, najmä tí, ktorí nepočuli úvodné upozornenie, vybiehali na ulicu, alebo sa v panike zabarikádovali vo svojich domoch. Niektorí utekali do krytov, parkov či do lesov mimo miest, často aj s vlhkou utierkou na tvári. Viacerí boli dokonca nútení vyhľadať lekársku pomoc – či už v dôsledku nervového otrasu alebo drobných zranení," uvádza Marián Gladiš a dodáva, že vysielanie zapríčinilo prerušenie bohoslužieb v kostoloch, dopravné zápchy na cestách a kolaps komunikačných systémov po tom, čo vydesení ľudia zahrnuli telefonátmi policajné stanice a médiá s prosbami o radu, ako sa chrániť pred útokom.

„K dôveryhodnosti prezentovaných informácií prispela najmä kompozícia rozhlasovej hry, ktorú Orson Welles rozdelil do krátkych blokov napodobujúcich spravodajské vstupy z miesta diania, ale aj realistické zvukové efekty, ktoré v poslucháčov umocnili pocit, že sú svedkami reálnej reportáže z invázie mimozemskej civilizácie na Zem," spresňuje M. Gladiš.

Prejavy paniky zachytili viaceré americké denníky, čo dokumentujú titulky a medzititulky článkov uverejnených vo vydaniach z 31. 10. 1938, napr. v New York Times: Radio Listeners in Panic, Taking War Drama as Fact (Rozhlasoví poslucháči v panike, vojnovú drámu vzali ako fakt), Many Flee Homes to Escape 'Gas Raid From Marsʼ (Mnohí utiekli z domu, aby unikli pred ,plynovým útokom z Marsu'), Phone Calls Swamp Police at Broadcast of Wells Fantasy (Telefonáty zaplavili políciu počas vysielania Wellsovej fantázie); Daily News: Fake Radio 'Warʼ Stirs Terror Through U.S. (Falošná rozhlasová ,vojna' vyvolala hrôzu naprieč USA); vo Freeport Journal-Standard: Radio Broadcast Panics Nation (Rozhlasové vysielanie vyvolalo paniku národa); Chicago Herald Examiner: Radio Fake Scares Nation (Rozhlasový podvrh vydesil národ) a pod.

Wellesova adaptácia poukázala aj na naliehavosť problematiky dôvery más k médiám a na nebezpečenstvo jej možného zneužitia, na vplyv médií na masové publikum i na problematiku mediálnych účinkov.

PhDr. Marián Gladiš, PhD.
Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach

Súvisiace články

19.09.2017 14:52

Stav občianskej spoločnosti na Slovensku je merateľný a je možné ho zlepšovať už aj na základných a stredných školách...

V školskom roku 2017/2018 prichádza do slovenských škôl prvý oficiálny ročník projektu „Školy, ktoré menia svet“ z dielne Inštitútu pre aktívne občianstvo. Po úspešnom pilotnom ročníku a veľkom záujme zo strany škôl sa tento r...
11.05.2017 08:42

ŠPÚ je garantom experimentálneho overovania vyučovacej metódy Jolly Phonics

ŠPÚ sa stal garantom experimentálneho overovania výučby anglického jazyka Efektivita vyučovacej metódy Jolly Phonics na základe dohody riaditeľa ŠPÚ Ľudovíta Hajduka a výkonnej riaditeľky Education Initiative, organizácie pre v...