Späť na zoznam
Externé
Autor: UCN
08.05.2017 13:15

Experimentovanie po nemecky, teda učiť sa cudzí jazyk, môže byť aj zábavné

Štátny pedagogický ústav v spolupráci s Goetheho inštitútom v Bratislave a Nadáciou Volkswagen Slovakia informoval dnes médiá o využívaní pedagogického prístupu CLIL na hodinách prírodovedných predmetov v základných školách na Slovensku. Súčasťou TK o inovatívnej forme vyučovania cudzieho jazyka bola aj praktická ukážka CLIL hodiny, ktorú predviedli žiaci Základnej školy I. Bukovčana z Devínskej Novej Vsi. Projekt s tematicky usporiadanými pracovnými materiálmi je prvým komplexným CLIL materiálom v nemeckom jazyku v Európe.

Foto: PhDr. Andrea Galovičová

„CLIL ako inovatívna forma vyučovania, ktorou si žiaci zlepšujú kritické myslenie a rozvíjajú prírodovednú gramotnosť, by mala viesť k zlepšeniu výsledkov v medzinárodnom testovaní PISA na Slovensku. Výsledky experimentálneho overovania na prvom stupni základných škôl potvrdili zlepšenie jazykových zručností žiakov, ktorých navyše prepojenie vedomostí a praxe veľmi zaujalo. Teraz je dôležité, aby naše vysoké školy a univerzity pripravili budúcich CLIL učiteľov," uviedol riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Ľudovít Hajduk.

Štátny pedagogický ústav overuje pedagogický prístup CLIL na Slovensku už ôsmy rok. Na prvom stupni bolo experimentálne overovanie ukončené s veľmi dobrými výsledkami. Overovanie na druhom stupni prebieha ešte v 14 základných školách na Slovensku.

CLIL ((Content Language Integrate Learning) je forma bilingválneho vyučovania, ktorá umožňuje učiť vecný obsah z rôznych odborných oblastí pomocou cudzieho jazyka. Cudzí jazyk pritom nie je predmetom vyučovania, ale komunikačný prostriedok, použitý ako médium.

„Žiaci opakujú, rozširujú a upevňujú to, čo majú už naučené, učia sa všeobecný predmet ale aj cudzí jazyk v reálnych situáciách a vidia jeho praktické využitie. Takýmto spôsobom sa pomalými krokmi pripravujú na pracovný trh," podčiarkla Beata Menzlová z ŠPÚ, ktorá školila v rámci akreditovaných programov učiteľov na Slovensku, v Poľsku aj v Litve.

Súbor pracovných listov pre žiakov a metodických materiálov pre učiteľov je k dispozícii bezplatne aj na webových stránkach

 www.goethe.de/slowakei/experimentieren

alebo

http://www.statpedu.sk/clanky/publikacna-cinnost-casopis/obsahovo-a-jazykovo-integrovane-vyucovanie-clil

Projekt Experimentovanie po nemecky (s CLILom) finančne podporil Goetheho inštitút Bratislava v spolupráci s Nadáciou Volkswagen Slovakia.

Goetheho inštitút a Nadácia Volkswagen Slovakia v spolupráci so Štátnym pedagogickým ústavom pripravuje pre učiteľov aj v tomto roku vzdelávacie workshopy, v rámci ktorých sa učitelia oboznámia s pedagogickým prístupom CLIL ako aj s tým, akou formou môžu žiaci na hodinách prírodovedy pracovať s pripravenými materiálmi.

 

Text a foto: PhDr. Andrea Galovičová

Galéria

Súvisiace články

06.03.2018 10:27

Fenomén čistých autoskiel, alebo kam sa vyparila lietajúca háveď?

Európa zažíva bezprecedentnú stratu biologickej rozmanitosti. Napriek čiastkovým úspechom pri ochrane niektorých veľkých cicavcov a rastlín dosiaľ zlyhávame pri ochrane najpočetnejšej zložky suchozemskej prírody: hmyzu. Entomol...
02.03.2018 13:01

Firmy majú stále záujem o absolventov IT odborov či ekonómov

Výber správneho študijného odboru môže mladým ľuďom zaručiť, že po skončení školy nebudú mať problém zamestnať sa. Najžiadanejšou vysokoškolskou kvalifikáciou je naďalej odbor IT technológií, dopyt zamestnávateľov je aj po abso...
08.09.2017 14:49

MAKS, celoslovenská matematická on-line súťaž pre všetkých, ktorým to páli

MAKS však nehľadá iba matematické talenty. Je určený všetkým, ktorí si chcú trénovať myslenie a zažiť radosť z objavu a úspechu. Netradičné zaujímavé úlohy prebudia zvedavosť aj u tých, ktorí často odolávajú "školskej" matemati...