Späť na zoznam
Externé
Autor: UCN
04.11.2019 10:15

Halloween, Sviatok všetkých svätých, Dušičky: Ako to bolo u nás pôvodne?

Kulturológ Lukáš Šutor: Pamiatka zosnulých sa u predkresťanských Slovanov konala niekoľkokrát ročne

Halloween, Sviatok všetkých svätých, Dušičky – takto za sebou nasledujú v kalendári sviatky, počas ktorých si pripomíname zosnulých. Ako to však bolo u nás pôvodne? Presne naopak.

„Pamiatka zosnulých sa u predkresťanských Slovanov konala niekoľkokrát ročne," uvádza kulturológ PhDr. Lukáš Šutor, PhD., ktorý pôsobí na Katedre slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, a dodáva, že prvýkrát to bolo štyridsať dní od pohrebu, druhýkrát na výročie smrti. „Spoločne sa pripomínala pamiatka všetkých zosnulých ešte na jar a v zime."

Podoby uctievania by nás dnes možno prekvapili.

„Podľa všetkého prebiehali podobne ako pohrebné rituály – na hroboch sa hodovalo, pilo a tancovalo s maskami, pričom sa inscenovala symbolická bitka so zlými duchmi," približuje Lukáš Šutor. Zdôrazňuje, že starostlivosť o predkov bola v tradícii všetkých Indoeurópanov zakorenená tak hlboko, že sa s ňou muselo počítať aj v ďalších kultúrnych dejinných fázach.
„Z jej tradície vznikol pod vplyvom kresťanstva v 10. storočí jediný sviatok, dnes známy ako Dušičky, ktorý bol – už ako kresťanský – presunutý na jeseň (2. novembra). Z ľudovej kultúry sa z predkresťanského obdobia zachovala predstava, že sa v tento čas prekrýva svet živých a mŕtvych a zosnulí sú k nám bližšie."

Photo by Scott Rodgerson on Unsplash

Na Slovensku Dušičky úzko súvisia so Sviatkom všetkých svätých.

„Spája ich privátny priebeh rodinných obradov, historicky však už ide o kresťanský sviatok. Vznikol v 4. storočí vo východnej kresťanskej cirkvi, bol zasvätený svätcom bez vlastného miesta v cirkevnom kalendári. Na 1. november ho definitívne preložil pápež Gregor IV.," vysvetľuje L. Šutor.

Najmladším sviatkom v našich končinách je Halloween.

„Aj keď sú jeho korene späté s keltským predkresťanským prostredím, kde si prešiel podobnou kultúrnou premenou ako mnohé iné pohanské zvyky, k nám sa už dostáva pomerne neskoro cez mediálne prostredie, predovšetkým ako súčasť populárnej americkej kultúry zbavenej týchto západoeurópskych duchovných koreňov," upozorňuje kulturológ s tým, že dnes tento sviatok vnímame viac ako súčasť materiálno-karnevalovej kultúry Západu.

 

PhDr. Marián GLADIŠ, PhD.

Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach

Súvisiace články

18.01.2018 20:00

Aj slovenské deti môžu byť svetové!

Stačí, ak sa zapoja do Matematického klokana.
01.05.2018 10:10

Študenti a absolventi chcú byť expertmi vo svojom odbore

Viac než polovica opýtaných slovenských študentov a absolventov (53 %) by sa radšej stala expertom vo svojom odbore než manažérom. Kvôli kariére a práci by bolo viac ako 75 % slovenských respondentov ochotných presťahovať sa za...
12.03.2018 10:40

Témou veľtrhu Nábytok a bývanie bude zdravé, štýlové a moderné bývanie

Súčasťou podujatia je aj tretí ročník veľtrhu Moderné drevodomy a 21. ročník výstavy nábytkového dizajnu Fórum dizajnu – „KO.LEKCIE“