Späť na zoznam
Externé
Autor: UCN
04.11.2019 10:15

Halloween, Sviatok všetkých svätých, Dušičky: Ako to bolo u nás pôvodne?

Kulturológ Lukáš Šutor: Pamiatka zosnulých sa u predkresťanských Slovanov konala niekoľkokrát ročne

Halloween, Sviatok všetkých svätých, Dušičky – takto za sebou nasledujú v kalendári sviatky, počas ktorých si pripomíname zosnulých. Ako to však bolo u nás pôvodne? Presne naopak.

„Pamiatka zosnulých sa u predkresťanských Slovanov konala niekoľkokrát ročne," uvádza kulturológ PhDr. Lukáš Šutor, PhD., ktorý pôsobí na Katedre slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, a dodáva, že prvýkrát to bolo štyridsať dní od pohrebu, druhýkrát na výročie smrti. „Spoločne sa pripomínala pamiatka všetkých zosnulých ešte na jar a v zime."

Podoby uctievania by nás dnes možno prekvapili.

„Podľa všetkého prebiehali podobne ako pohrebné rituály – na hroboch sa hodovalo, pilo a tancovalo s maskami, pričom sa inscenovala symbolická bitka so zlými duchmi," približuje Lukáš Šutor. Zdôrazňuje, že starostlivosť o predkov bola v tradícii všetkých Indoeurópanov zakorenená tak hlboko, že sa s ňou muselo počítať aj v ďalších kultúrnych dejinných fázach.
„Z jej tradície vznikol pod vplyvom kresťanstva v 10. storočí jediný sviatok, dnes známy ako Dušičky, ktorý bol – už ako kresťanský – presunutý na jeseň (2. novembra). Z ľudovej kultúry sa z predkresťanského obdobia zachovala predstava, že sa v tento čas prekrýva svet živých a mŕtvych a zosnulí sú k nám bližšie."

Photo by Scott Rodgerson on Unsplash

Na Slovensku Dušičky úzko súvisia so Sviatkom všetkých svätých.

„Spája ich privátny priebeh rodinných obradov, historicky však už ide o kresťanský sviatok. Vznikol v 4. storočí vo východnej kresťanskej cirkvi, bol zasvätený svätcom bez vlastného miesta v cirkevnom kalendári. Na 1. november ho definitívne preložil pápež Gregor IV.," vysvetľuje L. Šutor.

Najmladším sviatkom v našich končinách je Halloween.

„Aj keď sú jeho korene späté s keltským predkresťanským prostredím, kde si prešiel podobnou kultúrnou premenou ako mnohé iné pohanské zvyky, k nám sa už dostáva pomerne neskoro cez mediálne prostredie, predovšetkým ako súčasť populárnej americkej kultúry zbavenej týchto západoeurópskych duchovných koreňov," upozorňuje kulturológ s tým, že dnes tento sviatok vnímame viac ako súčasť materiálno-karnevalovej kultúry Západu.

 

PhDr. Marián GLADIŠ, PhD.

Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach

Súvisiace články

28.02.2020 08:43

Prieskum ukázal, že deti sa stravujú zdravšie, ale majú menej pohybu

Všetci to veľmi dobre poznáme. Kým jedni rodičia sa obávajú, či ich dieťa zjedlo aspoň niečo, iní uvažujú, či toho nezjedlo príliš. Pravdou je, že vypestovať u detí pozitívny vzťah k stravovacím návykom, ale aj pohybovým aktivi...
12.11.2019 17:09

Zázračné kľúče od hravého čítania. Ako nestratiť detského čitateľa a ako sa nestratiť v detskej literatúre.

Nezisková organizácia OSMIJANKO a Mestská knižnica mesta Piešťany pozýva pedagógov a knihovníkov na celoslovenský seminár.
05.02.2018 17:09

Na zimnej univerziáde bude súťažiť 500 vysokoškolákov v 13 športoch

Približne 500 športovcov z 19 slovenských univerzít bude tento rok súťažiť v 13 športoch na Zimnej univerziáde Slovenskej republiky 2018. Podujatie sa uskutoční od 5. do 9. februára a organizovaním bola na základe rozhodnutia M...