Späť na zoznam
Externé
Autor: UCN
04.11.2019 10:15

Halloween, Sviatok všetkých svätých, Dušičky: Ako to bolo u nás pôvodne?

Kulturológ Lukáš Šutor: Pamiatka zosnulých sa u predkresťanských Slovanov konala niekoľkokrát ročne

Halloween, Sviatok všetkých svätých, Dušičky – takto za sebou nasledujú v kalendári sviatky, počas ktorých si pripomíname zosnulých. Ako to však bolo u nás pôvodne? Presne naopak.

„Pamiatka zosnulých sa u predkresťanských Slovanov konala niekoľkokrát ročne," uvádza kulturológ PhDr. Lukáš Šutor, PhD., ktorý pôsobí na Katedre slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, a dodáva, že prvýkrát to bolo štyridsať dní od pohrebu, druhýkrát na výročie smrti. „Spoločne sa pripomínala pamiatka všetkých zosnulých ešte na jar a v zime."

Podoby uctievania by nás dnes možno prekvapili.

„Podľa všetkého prebiehali podobne ako pohrebné rituály – na hroboch sa hodovalo, pilo a tancovalo s maskami, pričom sa inscenovala symbolická bitka so zlými duchmi," približuje Lukáš Šutor. Zdôrazňuje, že starostlivosť o predkov bola v tradícii všetkých Indoeurópanov zakorenená tak hlboko, že sa s ňou muselo počítať aj v ďalších kultúrnych dejinných fázach.
„Z jej tradície vznikol pod vplyvom kresťanstva v 10. storočí jediný sviatok, dnes známy ako Dušičky, ktorý bol – už ako kresťanský – presunutý na jeseň (2. novembra). Z ľudovej kultúry sa z predkresťanského obdobia zachovala predstava, že sa v tento čas prekrýva svet živých a mŕtvych a zosnulí sú k nám bližšie."

Photo by Scott Rodgerson on Unsplash

Na Slovensku Dušičky úzko súvisia so Sviatkom všetkých svätých.

„Spája ich privátny priebeh rodinných obradov, historicky však už ide o kresťanský sviatok. Vznikol v 4. storočí vo východnej kresťanskej cirkvi, bol zasvätený svätcom bez vlastného miesta v cirkevnom kalendári. Na 1. november ho definitívne preložil pápež Gregor IV.," vysvetľuje L. Šutor.

Najmladším sviatkom v našich končinách je Halloween.

„Aj keď sú jeho korene späté s keltským predkresťanským prostredím, kde si prešiel podobnou kultúrnou premenou ako mnohé iné pohanské zvyky, k nám sa už dostáva pomerne neskoro cez mediálne prostredie, predovšetkým ako súčasť populárnej americkej kultúry zbavenej týchto západoeurópskych duchovných koreňov," upozorňuje kulturológ s tým, že dnes tento sviatok vnímame viac ako súčasť materiálno-karnevalovej kultúry Západu.

 

PhDr. Marián GLADIŠ, PhD.

Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach

Súvisiace články

12.03.2019 14:15

#NOC Technology privíta čipového génia zo Silicon Valley Rada Daniláka

Viete, kde sa každoročne stretáva najväčšia koncentrácia súčasných a budúcich IT lídrov na Slovensku? Predsa na podujatí Night of Chances (#NOC) Technology! Jednoznačne najväčším lákadlom tohto siedmeho ročníka je tvorca najlep...
16.05.2018 10:51

Školy sa môžu už po 14. krát zapojiť do programu Zelená škola

Školy sa môžu opäť prihlasovať do najväčšieho environmentálneho vzdelávacieho programu na svete Zelená škola, ktorý na Slovensku koordinuje organizácia Živica. Do 14. ročníka programu v budúcom školskom roku sa treba zaregistr...
21.01.2020 09:04

Veda v CENTRE: Antibiotiká versus prírodné antimikrobiálne látky

Pozývame vás do januárovej vedeckej kaviarne, v ktorej budeme diskutovať o účinnosti respektíve neúčinnosti antibiotík. Ich nadmerná konzumácia totiž spôsobuje rezistenciu na účinné látky, a preto sa aj vedci zamýšľajú nad tým,...