Hlavným cieľom tejto vzdelávacej oblasti je utváranie a rozvíjanie základných zručností dieťaťa zvládať úkony bežného dňa a zručností pri používaní nástrojov potrebných v bežnom živote, pričom dôraz sa kladie na rozvíjanie tých, ktoré sú v rámci vývinového hľadiska pre dieťa dôležité, napr.: • vytvára grafomotorické predispozície, • lepšie zvláda samoobslužné činnosti, • zvláda bežné úkony v domácnosti.
Významnú súčasť vzdelávacieho obsahu tvorí rozvíjanie elementárneho technického myslenia. Dieťa spoznáva vlastnosti materiálov a učí sa využívať to, čo o materiáloch vie.
Aby bolo dieťa v technických zadaniach úspešné, musí:
Materiály a vlastnosti
Učiteľka zameriava pozornosť detí na skúmanie vlastností rôznych predmetov a následne sa spolu s deťmi pokúša triediť ich podľa materiálov, z ktorých sú vyrobené. Skúmajú spolu rôzne druhy materiálov a zamýšľajú sa nad možnosťou ich použitia, pričom sa prednostne sústreďujú na prírodné materiály: kameň, drevo, uhlie, slama, šúpolie, perie, vlna a pod.
Pri zvažovaní možností ich využitia pri tvorbe špecifických výrobkov spolu zdôvodňujú využitie vymenovaním vlastností, ktorými sa materiál líši od iných materiálov. Neskôr učiteľka vedie deti k podobnému skúmaniu človekom upravených materiálov: papier, plasty, sklo, kovy, textil a pod.
Na základe rozpoznávania rôznych materiálov sa učiteľka snaží viesť deti k rozvoju recyklačných spôsobilostí – k triedeniu odpadu.
Príklad hry z interaktívneho programu z ABC Materská škola: „7 Kruhov poznania predškoláka" na rozpoznávanie rôznych materiálov a rozvoja recyklačných spôsobilostí – triedenie odpadu
Interaktívna hra – Triedenie odpadu – papier, sklo, plasty, kov. Čo kde patrí?
Presuň predmety do správneho odpadkového koša, všímaj si farbu košov.
Konštruovanie
Učiteľka zadáva deťom jednoduché konštrukčné úlohy, pričom pri ich riešení zapája deti a neustále sa pýta „AKO?":
Užívateľské zručnosti
Učiteľka vytvára situácie, v ktorých majú deti možnosť spontánne vyberať náradie na prípravu a/alebo úpravu predmetov, prostredia, materiálov. Počas používania náradia a nástrojov vedie deti k ich efektívnemu a bezpečnému spôsobu používania, pomáha zlepšovať spôsobilosť používať nástroje a náradie správne.
V tejto oblasti sa kladie dôraz na rozvoj:
TIP:
Blíži sa zima. Zahrajte sa s deťmi na „Tri oriešky pre Popolušku".
Technológie výroby
Učiteľka sprostredkuje deťom vedomosti o výrobe niektorých vybraných výrobkov:
ako sa z múky vyrába chlieb, zo smotany maslo, z ovocia džús, z novín recyklovaný papier, z bylín čaj... Ideálne je, keď si deti môžu dané postupy vyskúšať a spolu s pani učiteľkou živo diskutujú o zážitkoch a skúsenostiach.
Remeslá a profesie
Dôraz sa kladie najmä na tradičné remeslá – tehliarstvo, hrnčiarstvo, tkáčstvo, košikárstvo a pod. Ideálne je, keď si deti môžu nejaké remeslo aj vyskúšať a diskutovať, napríklad o tom, z čoho sa vyrába prútený košík, čím vieme tento materiál nahradiť, aké sú jeho vlastnosti alebo čo sa stane, keď košík upletieme zo slamy.
Tady je tesař, klempíř, zedník
a ten, co otesává kameny, je kameník.
A tady služka, oráč, kamnář,
ten, když se umeje, je k nepoznání kominík.
Ten dláždí ulice, ten kove podkovy,
ta krmí slepice, ta peče cukroví.
Ten umí to a ten zas tohle
a všichni dohromady udělají moc...
... A slunce dost a dost, pro staré, pro děti
a děti pro radost a radost pro děti.
A budem společně svět a mír milovat
a budem společně pro ten svět pracovat,
když všichni všechněm všechno dáme,
tak budem všichni všechno mít dohromady.
Viac interaktívnych hier a projektov nájdete na www.abcmaterskaskola.sk – Nový ŠVP pre MŠ – 7 Kruhov predškoláka – Interaktívny program pre materské školy.
Zdroj: Viera Pechová, UCN