Držanie tela je definované ako poloha ľudského organizmu a jednotlivých telesných segmentov v prostredí zemskej príťažlivosti (Gúth a kol., 2004). Správne držanie tela je také, pri ktorom dochádza ku kvalitnému zaujatiu polohy v kĺbe (kĺb je správne centrovaný), je spevnený prostredníctvom koordinovanej svalovej aktivity, svalové napätie posturálnych svalov je minimálne a statické a dynamické svaly majú vyváženú funkciu. Charakterizuje ho svalová rovnováha (Kolář a kol., 2009).
Správne držanie tela opisuje viacero autorov. Ide o polohu v stoji, pri ktorej:
Ak uvedené segmenty nie sú v postavení, ako ho opisuje odborná literatúra, hovoríme o chybnom držaní tela. Najčastejšie odchýlky v držaní tela u žiakov na prvom stupni základných škôl sme zaznamenali pri postavení hlavy, ramien, lopatiek, chodidiel, panvy a následne i v zakrivení chrbtice. U detí sa uvedené odchýlky vyskytujú buď samostatne, alebo ide o poruchy v držaní dvoch alebo viacerých segmentov.
U detí sa najčastejšie vyskytuje :
Nesprávne držanie tela je u detí na prvom stupni základných škôl závažným problémom súčasnej doby. Aby sme výskyt tohto ochorenia minimalizovali, je vhodné aplikovať v školách preventívne opatrenia. Z našich dlhoročných pozitívnych skúseností odporúčame stimulovať deťom správne držanie tela počas bežného dňa a na hodinách telesnej výchovy realizovať zdravotné cvičenia. O tomto sa zmienime na budúce.