Späť na zoznam
Poradňa
Autor: UCN
31.10.2017 15:50

Ako rozlíšiť správne a chybné držanie tela u detí

Držanie tela je definované ako poloha ľudského organizmu a jednotlivých telesných segmentov v prostredí zemskej príťažlivosti (Gúth a kol., 2004). Správne držanie tela je také, pri ktorom dochádza ku kvalitnému zaujatiu polohy v kĺbe (kĺb je správne centrovaný), je spevnený prostredníctvom koordinovanej svalovej aktivity, svalové napätie posturálnych svalov je minimálne a statické a dynamické svaly majú vyváženú funkciu. Charakterizuje ho svalová rovnováha (Kolář a kol., 2009).

Správne držanie tela opisuje viacero autorov. Ide o polohu v stoji, pri ktorej:

  • brada zviera s krkom pravý uhol, hlava je v predĺžení osi tela a nie je predsunutá pred hrudníkom ani uklonená či rotovaná;
  • ramená sú v rovnakej výške a spustené dozadu a dolu – nie sú predsunuté pred hrudníkom;
  • lopatky sú symetrické a celou plochou priliehajú k hrudníku, neodstávajú;
  • taile (boky) sú symetrické;
  • horné končatiny sú uložené voľne vedľa trupu;
  • hrudník je v neutrálnom postavení, teda medzi nádychovým a výdychovým postavením,
  • brucho je vtiahnuté;
  • chrbtica má fyziologické oblúky (krčná 2 – 2,5 cm, drieková 3 – 3,5 cm) a je bez skoliotických zakrivení;
  • panva je v neutrálnom postavení (bez klopenia dopredu či dozadu) a symetrická (bez poklesu do strán);
  • dolné končatiny sú roznožené na šírku bokov a chodidlá sú rovnobežné;
  • pri pohľade zboku sú brada, hrudná kosť a panva uložené nad sebou, ani jedna časť neprominuje, a tak kolmica spustená z vonkajšieho zvukovodu (ucha) prechádza stredom cez plecový, bedrový, kolenný a členkový kĺb (Lánik, 1990; Kolář a kol., 2009; Blahušová, 2002; Schorová, 2002; Hromáková, 1999).

 

Ak uvedené segmenty nie sú v postavení, ako ho opisuje odborná literatúra, hovoríme o chybnom držaní tela. Najčastejšie odchýlky v držaní tela u žiakov na prvom stupni základných škôl sme zaznamenali pri postavení hlavy, ramien, lopatiek, chodidiel, panvy a následne i v zakrivení chrbtice. U detí sa uvedené odchýlky vyskytujú buď samostatne, alebo ide o poruchy v držaní dvoch alebo viacerých segmentov.

U detí sa najčastejšie vyskytuje :

  • predsunuté držanie hlavy a ramien,
  • odstávanie lopatiek,
  • uvoľnená brušná stena,
  • nesprávne klopenie panvy,
  • hrudník v tzv. výdychovom postavení,
  • začínajúce deformity chrbtice (zvýraznenie zakrivení alebo guľatý chrbát, prípadne skoliotické držanie – nie skolióza),
  • plochonožie.

 

           

Nesprávne držanie tela je u detí na prvom stupni základných škôl závažným problémom súčasnej doby. Aby sme výskyt tohto ochorenia minimalizovali, je vhodné aplikovať v školách preventívne opatrenia. Z našich dlhoročných pozitívnych skúseností odporúčame stimulovať deťom správne držanie tela počas bežného dňa a na hodinách telesnej výchovy realizovať zdravotné cvičenia. O tomto sa zmienime na budúce.

Súvisiace články

30.08.2017 09:06

Pozornosť

V predošlej časti psychologickej poradne sme sa venovali všeobecnému uvedeniu problematiky účelového správania, pričom sme vychádzali z konceptu Alfreda Adlera a Rudolfa Dreikursa.
31.10.2017 12:00

Odplata

Pri tomto type účelového správania má dieťa pocit, že nikomu na ňom nezáleží. Cíti sa ublížené, zranené a vracia úder. Fyzicky či verbálne napáda svoje okolie, kradne, klame, ničí, devastuje...
26.09.2017 13:50

Boj o moc

Máte pocit, že žiak s vami hrá hru „kto z koho“? Odvráva, nespolupracuje, privádza vás do šialenstva?