Späť na zoznam
Poradňa
Autor: UCN
15.01.2018 07:00

DYSORTOGRAFIA

Dysortografia je porucha pravopisu, prejavujúca sa neschopnosťou dieťaťa uplatňovať naučené gramatické pravidlá.

S dysortografiou ďalej súvisí neschopnosť naučiť sa gramaticky správne vyjadrovať, používať pravopis napriek tomu, že dieťa má primeranú inteligenciu a nechýba mu ani primeraná výchovná a vyučovacia stimulácia. Veľmi často sa vyskytuje v kombinácii s dyslexiou či dysgrafiou. 

Porucha sa obyčajne netýka celej gramatiky, ale špeciálnych dysortografických javov, ako sú napríklad zámena krátkych a dlhých samohlások, vynechávanie, pridávanie a zamieňanie slov, slabík alebo hlások. 

Podstatnú úlohu zrejme pri tejto dysfunkcii zohráva skúsenosť a spôsob rozumového spracovávania informácií dieťaťom, znížený jazykový cit, nesprávne fonematické uvedomovanie, nedostatočnosť v oblasti sluchovej analýzy a syntézy slov, ale aj poruchy reči či predchádzajúci oneskorený vývin reči a pod. 

Vedeli ste, že:
  • Dysortografik má často poruchy sluchového vnímania alebo rozlišovania. To znamená, že dieťa nepočuje správne to, čo sa mu diktuje, hoci sluch má úplne v poriadku. 
  • Takémuto dieťaťu často chýba určitý „cit" pre jazyk. Má problém prakticky uplatniť naučené pravidlá a poučky. 
  • Jeho pracovné tempo je pomalšie, takže často sa stáva, že podobne ako dysgrafické dieťa nestíha písať diktované vety, jeho problémy môžu sprevádzať poruchy pozornosti, pamäti, myslenia, dieťa môže byť impulzívne, hyperaktívne a pod.


Dysortografia sa prejavuje v dvoch oblastiach: 

  • zvýšeným počtom dysortografických chýb, 
  • ťažkosťami v osvojovaní gramatického učiva a aplikácii gramatických javov. 
  • Prejavy:

    • ťažkosti v rozlišovaní krátkych a dlhých samohlások,
    • vynechávanie, pridávanie a zamieňanie písmen, slov, slabík (dy – di, ty – ti, ny – ni, ly – li) a hlások,
    • rozlišovanie sykaviek (s, c, z, š, č, ž), 
    • nedodržiavanie diakritiky (bodky, čiarky, dĺžne),
    • nesprávne umiestňovanie diakritiky,
    • nezvládnutie hraníc písma (spájanie slov – predložky so slovami, nerozlišovanie začiatku a konca vety), nerozlišovanie hraníc slov alebo viet atď., 
    • znížený jazykový cit,
    • často pomalé osobné pracovné tempo,
    • problémy s pravo-ľavou a priestorovou orientáciou,
    • nesprávna výslovnosť, porucha pozornosti, pamäti.

     Dieťa s dysortografiou často dobre ovláda gramatické pravidlá (poučky, vybrané slová a pod.), ale pri písaní diktátov či iných textov ich nevie a nedokáže pohotovo okamžite uplatniť alebo aplikovať. Diktát takéhoto dieťaťa je plný chýb. Prepísanie alebo opísanie textu mu spôsobuje veľké problémy, no najvýraznejšie ťažkosti bývajú v písaní podľa diktátu. Dieťa sa síce snaží napísať text najlepšie, ako vie, no jeho snaha je mnohokrát v protiklade s výsledkami, ktoré dosahuje.
      

    PhDr. Jana Tholtová
     

    Súvisiace články

    30.08.2017 08:40

    O čo tým deťom ide?

    Ak by sme chceli na človeka vymyslieť nejakú metaforu, mohol by to byť napríklad kokláč. Myslím si, že každý z nás je v podstate akýsi výsledok kulinárskeho pokusu, realizovaného viac či menej skúsenými šéfkuchármi.
    31.10.2017 12:00

    Odplata

    Pri tomto type účelového správania má dieťa pocit, že nikomu na ňom nezáleží. Cíti sa ublížené, zranené a vracia úder. Fyzicky či verbálne napáda svoje okolie, kradne, klame, ničí, devastuje...
    23.03.2018 09:48

    Stres zo skúšok útočí na trávenie našich detí

    So skúšaním je spojený stres, ktorý môže byť v rozumnej miere dobrým pomocníkom. Pokiaľ je ho však príliš, vyhlási v ľudskom organizme stav „bojovej pohotovosti“ a vyvolá rad nežiaducich reakcií. Ak vaše dieťa trápi bolesť bruc...