Späť na zoznam
Poradňa
Autor: UCN
15.01.2018 07:00

DYSORTOGRAFIA

Dysortografia je porucha pravopisu, prejavujúca sa neschopnosťou dieťaťa uplatňovať naučené gramatické pravidlá.

S dysortografiou ďalej súvisí neschopnosť naučiť sa gramaticky správne vyjadrovať, používať pravopis napriek tomu, že dieťa má primeranú inteligenciu a nechýba mu ani primeraná výchovná a vyučovacia stimulácia. Veľmi často sa vyskytuje v kombinácii s dyslexiou či dysgrafiou. 

Porucha sa obyčajne netýka celej gramatiky, ale špeciálnych dysortografických javov, ako sú napríklad zámena krátkych a dlhých samohlások, vynechávanie, pridávanie a zamieňanie slov, slabík alebo hlások. 

Podstatnú úlohu zrejme pri tejto dysfunkcii zohráva skúsenosť a spôsob rozumového spracovávania informácií dieťaťom, znížený jazykový cit, nesprávne fonematické uvedomovanie, nedostatočnosť v oblasti sluchovej analýzy a syntézy slov, ale aj poruchy reči či predchádzajúci oneskorený vývin reči a pod. 

Vedeli ste, že:
  • Dysortografik má často poruchy sluchového vnímania alebo rozlišovania. To znamená, že dieťa nepočuje správne to, čo sa mu diktuje, hoci sluch má úplne v poriadku. 
  • Takémuto dieťaťu často chýba určitý „cit" pre jazyk. Má problém prakticky uplatniť naučené pravidlá a poučky. 
  • Jeho pracovné tempo je pomalšie, takže často sa stáva, že podobne ako dysgrafické dieťa nestíha písať diktované vety, jeho problémy môžu sprevádzať poruchy pozornosti, pamäti, myslenia, dieťa môže byť impulzívne, hyperaktívne a pod.


Dysortografia sa prejavuje v dvoch oblastiach: 

  • zvýšeným počtom dysortografických chýb, 
  • ťažkosťami v osvojovaní gramatického učiva a aplikácii gramatických javov. 
  • Prejavy:

    • ťažkosti v rozlišovaní krátkych a dlhých samohlások,
    • vynechávanie, pridávanie a zamieňanie písmen, slov, slabík (dy – di, ty – ti, ny – ni, ly – li) a hlások,
    • rozlišovanie sykaviek (s, c, z, š, č, ž), 
    • nedodržiavanie diakritiky (bodky, čiarky, dĺžne),
    • nesprávne umiestňovanie diakritiky,
    • nezvládnutie hraníc písma (spájanie slov – predložky so slovami, nerozlišovanie začiatku a konca vety), nerozlišovanie hraníc slov alebo viet atď., 
    • znížený jazykový cit,
    • často pomalé osobné pracovné tempo,
    • problémy s pravo-ľavou a priestorovou orientáciou,
    • nesprávna výslovnosť, porucha pozornosti, pamäti.

     Dieťa s dysortografiou často dobre ovláda gramatické pravidlá (poučky, vybrané slová a pod.), ale pri písaní diktátov či iných textov ich nevie a nedokáže pohotovo okamžite uplatniť alebo aplikovať. Diktát takéhoto dieťaťa je plný chýb. Prepísanie alebo opísanie textu mu spôsobuje veľké problémy, no najvýraznejšie ťažkosti bývajú v písaní podľa diktátu. Dieťa sa síce snaží napísať text najlepšie, ako vie, no jeho snaha je mnohokrát v protiklade s výsledkami, ktoré dosahuje.
      

    PhDr. Jana Tholtová
     

    Súvisiace články

    24.04.2018 14:23

    Kurzom sebaobrany proti menejcennosti

    Množstvo detí, najmä v adolescencii, trpí pocitmi menejcennosti. Neprejavujú sa, postávajú v kúte a častokrát sú terčom posmechu starších či silnejších, dominantnejších spolužiakov. Majú strach zo zlyhania, a preto sa ani nepú...
    12.07.2019 14:39

    Nesprávny grafomotorický vývin komplikuje deťom život. Ktoré chyby robíme ako rodičia najčastejšie?

    Grafomotorika je súbor psychomotorických schopností založených na koordinácii oka a ruky. Vývin grafomotoriky začína už v prvých mesiacoch života čmáraním a postupne prechádza do schopnosti kresliť línie, slučky, uzavreté tvary...
    12.11.2017 09:56

    Ako pripraviť piatakov na testovanie?

    Túto otázku si kladú učitelia testovaných predmetov tak v 5. ročníku základnej školy, ako i učitelia primárneho vzdelávania. Hľadajú prostriedky a spôsoby, ako dosiahnuť vyššie percento úspešnosti v testovaní piatakov. Na začia...