Rozhovor s Ing. Štefanom Kováčikom, učiteľom programov 3ds Max, Maya a Mudbox v Súkromnej strednej umeleckej škole animovanej tvorby.
Rozdielov je viac. Dnešné postupy sa štandardizujú a zjednodušujú. Programátori každý rok prinášajú rôzne zjednodušenia, riešenia na jeden klik. Samotné 3D modelovanie dnes už nevyžaduje špeciálne technické znalosti. Programy ako Mudbox, Zbrush alebo Blender umožňujú vytváranie objektov tak, ako pri tvarovaní z hliny v reálnom svete. Je to intuitívne a pomerne ľahko zvládnuteľné. Ak k tomu pridáme obrazovku Wacom Sintiq , ktorá je vlastne aj grafickým tabletom. A tiež špeciálne pero. Je to v podstate zábava. Potom ale nasleduje optimalizácia pre animáciu a tá je trošku náročnejšia.
Jedným z predmetov v škole bolo aj 3D modelovanie. Veľmi ma zaujalo, začal som sa mu venovať aj vo svojom voľnom čase a vzdelával sa v tomto smere aj sám. Vysoká škola ma naučila hlavne základné procesy dizajnu. I keď som sa v škole venoval dizajnu nábytku, veľa vecí sa dá aplikovať aj do dizajnu v iných tvorivých oblastiach. Umožňuje mi napríklad venovať sa aj dizajnu prostredia v počítačovej hre.
Motion Capture je úžasná technológia a skvelá pomôcka, ktorá uľahčuje život animátorom. Niekedy je nesmierne ťažké animovať realistické pohyby. Pomocou tejto technológie dokážeme zachytiť pohyby herca a ľahko ich preniesť do animácie. Minimálne nám tieto výstupy môžu poslúžiť ako referencia, čo je veľmi užitočné. Myslím si, že malé štúdia si nemôžu kúpiť takúto techniku, preto je prínosom, že v našej škole s ňou študenti môžu pracovať. Neskôr, v praxi, by takúto skúsenosť nemuseli tak skoro zažiť.
Vray patrí medzi jeden z najlepších. Ale rendererov je v dnešnej dobe veľa. Napríklad Corona, ktorú vyvíjajú v Čechách. Ja osobne sa snažím používať pri výučbe tie, ktoré sú súčasťou balíka programov v školských počítačoch. To znamená Arnold, ktorý má tiež v portfóliu filmové trháky, podobne ako Vray.
· Najdôležitejším objektom animácií je postava. Preto sa snažím so študentami zameriavať na postupy pre animovateľné postavy. Najprv vzniká model. Alebo dizajn objektu. Potom musíme vytvoriť optimalizovaný model s nižším počtom polygónov, kvôli praktickému použitiu do animácií alebo herného enginu. Ďalej potrebujeme UV súradnice, aby sme mohli vytvoriť textúry. Pracujeme s programom Mudbox, kde môžeme textúry vytvárať priamo na objekte v 3D prostredí. Pomocou textúr môžeme určiť aj odrazivosť, drsnosť a iné vlastnosti materiálov. Tieto postupy sú využiteľné aj v počítačových hrách. Takto vytvorené objekty sú pripravené na animáciu alebo do počítačovej hry. Pokračuje fáza prípravy pre animovanie tzv. Rigging a Skinning. Ak je toto všetko správne urobené, veľmi nám to uľahčí prácu pri samotnej animácii.
Myslím, že v 3D animáciách sa uplatní ktokoľvek. Každý človek je dobrý v niečom inom a my máme v ponuke pre každého niečo. Áno, cit pre pohyb je potrebný pre animátora. Ale kým animátor dostane do monitora postavičku, s ktorou pohybuje, najprv ju musí navrhnúť, vymodelovať, optimalizovať, texturovať, riggovať atď.
V budúcnosti by som sa chcel zamerať na prácu s kódom. Chcel by som byť schopný naprogramovať si vlastné veci, hlavne v oblasti počítačových hier.
3D grafika má uplatnenie v mnohých priemyselných odvetviach. Počítačové hry, film, virtuálna realita, architektúra, priemyselná výroba čohokoľvek. Niekedy to môže žiakov odradiť kvôli komplikovanosti softvérov, ale postupne sa všetko zjednodušuje. Rok čo rok sú už programy priateľskejšie a mnohé veci za nás, ľudí, dokáže urobiť samotný program. Hardware sa tiež vylepšuje a prepočty obrázkov, čiže rendering dokáže byť veľmi realistický.
Možno je čoraz viac pekných filmov, pretože 3D technológie sa vylepšujú a animátori sú schopní použiť viac pozitívnych a realistickejších efektov. Ale v podstate je to skôr vec osobných preferencií. Niektorí ľudia sa radi boja a realistická 3D grafika im to dopraje. Tak isto dopraje pekné zážitky ľuďom, ktorí si radšej vychutnajú krásno. Ja osobne horory nepozerám a som rád, keď sa 3D grafika využíva na pekné, fantazijné alebo sci-fi filmy.