Späť na zoznam
Rozhovory
Autor: UCN
18.09.2018 09:29

Ján Rau, mladý klavirista, ktorý vydáva známe diela vo vlastnej interpretácii

Skladby Prokofieva, Rachmaninova, Liszta a ďalších svetoznámych umelcov vo vlastnej interpretácii zaznamenal Ján Rau na CD nosiče, ktoré vydáva vo vlastnej réžii. O všetky náležitosti sa pritom stará sám.

„Mojim cieľom je nahrať klavír čo najdôveryhodnejšie," hovorí Ján Rau, ktorý nedávno oslávil iba 23 rokov. 

Po úspešnom štúdiu na žilinskom konzervatóriu nastúpil na Akadémiu umení v Banskej Bystrici. Už v prvom ročníku sa jeho vášňou stal dokonalý zvuk. Je preto jedným z mála interpretov, ktorí sa dokážu postarať aj o technickú stránku nahrávania svojho albumu.

Ste klaviristom, ktorý vie nielen interpretovať hudbu svetových autorov vážnej hudby, ale pustili ste sa aj do nahrávania vami hraných skladieb. Nosičom ste vtisli pečať i ako dizajnér. Čo bolo dôvodom vzniku štyroch cédečiek plných krásnej muziky?

Už od základnej školy som mal sen – kvalitne nahrať klavír. Dvere sa mi otvorili v maturitnom ročníku, pretože som mal veľa zaujímavého repertoáru a chcel som ho zaznamenať. Začal som študovať, ako začať s nahrávaním, kupoval som si knihy a pýtal sa skúsených ľudí. Bola to náročná cesta, pretože nie vždy človek natrafil na odborníkov.

Akým spôsobom sa dnes v nahrávacích štúdiách robia profi nahrávky a čo všetko ste museli zvládnuť? Čo na tom bolo naozaj zložité a pre začiatočníka problematické?

Dnes je to so štúdiami náročné a so zvukármi ešte viac. Máme profesionálne štúdiá, kde miestnosť je stvorená pre kvalitné nahrávanie. Sú aj štúdiá, ktoré vznikli v menších priestoroch a preto zvukári v prípade potreby aplikujú rôzne umelé dozvuky. Všeobecne sa klavír nemôže nahrávať v malom priestore, pretože by neznel. Podľa odbornej literatúry štúdiá vhodné pre sólové nástroje musia mať dobu dozvuku 0,8 až 1,2 sekundy.

Spomínali ste, že nahrávky vznikali v kvalitnom hudobnom štúdiu, že ste si robili zároveň zvukára aj interpreta. Ako to šlo skĺbiť?

Jeden významný človek mi raz povedal, že naozaj záleží, kto sedí za mixážnym pultom, a až potom záleží, akú má techniku. Profesionálne nahrávky potrebujú mimo interpreta minimálne dvoch ľudí – zvukového majstra a hudobného režiséra, ktorý dáva pozor na intonačné a iné chyby a určuje, kde sa skladba strihne. Keď interpret dohrá, práve pre zvukového majstra sa začína veľká práca. Keď sa otvoria dvere štúdia, nesadám hneď za klavír, ale začnem nastavovať mikrofóny. Čím viac mikrofónov, tým viac problémov s fázami.

Ako ste si s nimi poradili?

Spočiatku som veľmi s týmto problémom bojoval, ale podarilo sa mi ho odstrániť. Nahrávky mimo fázy vznikajú aj skúseným zvukárom a prejavuje sa to tak, že nahrávka je tupšia a stráca hĺbky, čo je veľká škoda. Ako k tomu príde? Kde prvý mikrofón dáva kladnú polvlnu modulačného striedavého prúdu, dáva druhý zápornú a naopak. Intenzita z obidvoch mikrofónov je rovnaká a zvuk sa vyruší, preto dochádza k strate napríklad nízkych alebo aj iných frekvencií. Takže najprv sfázujem mikrofóny a potom môžem spustiť nahrávanie a začať hrať.

Vytvorili ste zatiaľ štyri albumy s najrôznejšími skladbami. Sú tam etudy, sonáty, sinfonie, serenády a všetky tie krásne náročné kúsky. Nespočítala som skladby, ale je ich požehnane – koľko?

Spolu som nahral 59 skladieb, trvajú skoro tri a pol hodiny.

Kto vám radil, pomáhal, posúval ďalej?

Poradila mi literatúra a zvukoví majstri s viac ako tridsaťročnou praxou vo významných inštitúciách.

Kam až siaha schopnosť klaviristu pamätať si všetky skladby, keď je jasné, že si pomáhate notami? A ako relaxujete?

Neviem, či každý, ale väčšina ľudí si dokáže zapamätať toho veľmi veľa. Pri nahrávaní som taktiež na výber nemal, pretože otočenie nôt by v nahrávke bolo počuť. Ja mám výhodu v nevýhode. Tým, že sa venujem fotografovaniu, nahrávaniu a samotnej hre na klavíri, tak je to dostatok činností pre vytvorenie CD, avšak všetko sú umelecké činnosti a navzájom sa nevyvažujú.

Aký klavír je v nich použitý a aký by ste chceli raz – možno za dva-tri roky rozozvučať? Kde takýto klavír existuje?

Nahrával som na klavíri Petrof, ktorý má šesťdesiat rokov. Ostatní interpreti nahrávajú vo väčšine prípadov na klavíri značky Steinway & Sons, ktorý je v každej významnej koncertnej sále, v orchestri alebo v umeleckej vysokej škole. Mal som možnosť si vyskúšať aj Fazioli, model F 308, ktorý je momentálne najdlhším klavírom vôbec. Táto značka ma veľmi oslovila tým, ako sa dá na nej pracovať s tónom. Tento klavír však nemá hocijaká inštitúcia. Som tiež veľkým obdivovateľom klavírov Bösendorfer.

V súčasnosti ešte študujete. Čo plánujete? Bude to koncertovanie, nahrávanie či sa chcete vrhnúť do nejakých hlbších vôd, napríklad komponovania?

Mám za sebou prvý ročník na Akadémii umení v Banskej Bystrici, ale keďže len začínam vysokú školu a mám toho ešte veľa pred sebou, je predčasné robiť si nejaké siahodlhé plány. Hudbu študujem celý život, buď sa učím nový repertoár, alebo sa pripravujem na koncerty, takže štúdium pretrváva stále. Uvidím, čo mi život prinesie, ale jedného sa chcem držať určite – ostať pri hudbe a rozdávať ľuďom radosť.


 

Súvisiace články

23.10.2017 18:30

Divadlo proti extrémizmu

Už nejaký čas funguje na Slovensku zaujímavý divadelný projekt s ušľachtilým názvom Divadlo proti extrémizmu. Podľa vyjadrení jeho tvorcov sú najdôležitejšou cieľovou skupinou študenti a pedagógovia stredných škôl. O tom, aké c...
21.07.2016 06:30

Hviezda filmu Páni kluci hovorí, že štastie praje pripraveným

Narodil sa v Sokolově, v Českej republike. Ako dieťa sa venoval športu a vôbec netušil, že sa stane hercom. Svet českého filmu obohatil už ako detská hviezdička. Bol tvárou mnohých filmov pre deti a mládež. Publikum si Michaela...
29.09.2017 19:04

IT akadémia - rozhovor prof. Kalaš

Prvý stupeň základnej školy je mimoriadne vhodný pre začatie výučby informatiky. To je názor profesora Ivana Kalaša, ktorý sa profesionálne venuje pedagogickému výskumu v oblasti teórie vyučovania informatiky a informatizácie p...