...tentokrát a kritickom myslení a využívaní rozumu a srdca
Zastávam názor, že dnešné deti sú pod silným kultúrnym, ale aj politickým vplyvom, sociálnych sietí, ktorých algoritmus prirodzene vyhodnocuje emócie a podľa nich podsúva také správy a informácie, ku ktorým sa deti hlásia. Aj vďaka informačnej vojne na internete sa bude spoločnosť čoraz viac polarizovať a určiť, ktoré informácie sú zásadné a pravdivé, bude stále ťažšie. Uplatňovať kritické myslenie a nepodliehať povrchnému poznávaniu sociálnej reality je veľmi dôležité . Samozrejme , že kriticky myslieť sa musia naučiť pedagógovia - žiaci to už pod prahovo nasajú, aj keď sa kritické myslenie nebude cielene pertraktovať - učiteľ bez kritického myslenia nikoho nikdy nenaučí hľadať nové vzťahy. Ľudia s kritickým myslením sú zvyčajne uvážlivejší, nezahlcujú sa množstvom zbytočných správ a ťažšie podliehajú manipulácii. Odborníci sa nazdávajú, že kritické myslenie bude jedna z najdôležitejších požiadaviek, ktorá našim deťom umožní uspieť v informačnom pretlaku, teda v dobe, keď budú dospelí. Pre každý stupeň základného aj stredného a odborného vzdelania by malo byť s určitým pravdepodobnostným rozptylom učené čo je nevyhnutné povinne vedieť a čo je potrebné rozvíjať v oblasti kritického myslenia a potenciálu.
Rozum verzus srdce, jedna z najčastejších otázok na zamyslenie. Komu, kedy a čomu dať prednosť , to je veľká otázka . Podľa môjho názoru , je prirodzenosťou zdravého človeka zapájať srdce i rozum. Srdce dáva ľudský rozmer a rozum paralelne analyzuje a hľadá riešenia no v intenciách podnetu od srdca. Pri absencii srdca aktivity rozumu nadobúdajú neľudsky, tvrdý, bezohľadný charakter. Problémom dneška je že na mladých bez historickej pamäti a skúseností pôsobia rôzne vonkajšie sily vypočítavo cez city srdca a hýbu mladými masami manipulatívne zo zákulisia pre svoje skryté účely . Pôsobia na srdce a rozum so skúsenosťami , či historickou pamäťou , ktorú mladí ešte nemajú. Rôzne sily ,ktoré chcú mladosť a neskúsenosť zneužiť, dávajú do rúk mladým "zdanlivý" alebo "falošný" mandát líderstva a idey že práve oni sú kvalifikovaní .
Než budete teda robiť akékoľvek rozhodnutie, budete sa musieť naučiť váš život na chvíľku zastaviť a využiť veľa podvedomých impulzov, rád, odporúčaní, pocitov, aby ste využili všetky odpovede a podnety, ktoré sa vám ponúkajú a ktoré máte k dispozícii.
Osobne si myslím, že je potrebné manifestovať kreativitu a múdrosť . Veľmi dôležité je vychovávať mladých ľudí k pozitivite. A v konečnom dôsledku je veľmi dôležité vyzdvihovať osobnosti, ktoré niečo dokázali pre Slovensko , národnosť, jazyk. Veľmi ma mrzí , že nám chýbajú výrazné osobnosti. Prečo ? Asi sme devalvovali pojem osobnosti, pletieme si ich s celebritami a pseudo osobnosťami. Učiteľ , lekár stratil autoritu v sociálnom systéme, teda nielen u žiakov a pacientov , čo je odraz sociálnych preferencií. . Národ vygeneruje osobnosť najmä v stave vysokej núdze a ohrozenia . Spoločnosť vygeneruje osobnosť len keď prospieva a rozvíja sa.