Späť na zoznam
Školy
Autor: UCN
05.11.2018 19:52

Zábavné experimenty zaujali nadané deti

„Čarovanie“ s vodou sa stalo predmetom stretnutia členov Klubu nadaných detí z Prešova. Náučné a zábavné vodné experimenty uspokojili fyzikálnu zvedavosť.

Kto sa hrá – nehnevá! Jednoduché pokusy zaujali nadané deti. Októbrové stretnutie nadaných školákov bolo plné vodných experimentov. Nadané deti sa oboznámili s chodiacou vodou, tornádom vo fľaši, „čarovaním" s teplou a studenou vodou či hustotou kvapalín. 

Úvod stretnutia bol venovaný rozvoju slovnej zásoby. Súčasťou stretnutí nadaných školákov je podnietiť záujem detí o komunikáciu, schopnosti komunikovať, vyjadrovať svoje myšlienky, názory a postoje. Úlohou detí bolo nachádzať slová, ktoré sa spájajú s vodou, riekami, oceánmi. 

Samotné experimenty si zúčastnení najprv predstavili spoločne, po krátkom zdôvodnení taktiež neskôr vyskúšali v malých skupinách. Samotná realizácia vodných experimentov je lacnou záležitosťou, preto ňou odporúčame zaujať deti nielen v škole i mimoškolskom prostredí. Navyše sú všetky experimenty jednoduché, bezpečné a zaujímavé.

Chodiacu vodu spoznali nadaní za pomoci pohárov naplnených vodou zafarbených potravinárskymi farbami. Vzlínavosť vody (kapilarita) znamená, že voda odporuje gravitácii a stúpa do výšky. Tento fakt má obrovský význam, pretože papier aj mnohé iné materiály majú drobné póry (kapiláry), ktorými nasávajú tekutinu. Rastliny tak môžu nasať vodu z pôdy a odviezť ju do všetkých svojich častí. My sme za pomoci spomínaných naplnených pohárikov vody a papierových vreckoviek postupne nasávali vodu a premiestnili ju do prázdnych pohárikov.

Jednoduché vytvorenie „tornáda" stačí na vyprázdnenie fľaše plnej vody. Vodný vír vytvorí tunel, nasáva vzduch zvonku, čím sa voda z fľaše vylieva oveľa rýchlejšie. „Tornádo vo fľaši" fascinovalo deti a presvedčilo o sile vodného víru.

Čarovať sa dá s teplou a studenou vodou. Na tento experiment sme potrebovali dva poháre s rôznou teplotou a farbou vody. Na pohárik s teplou vodou sme položili plastovú podložku a otočili hore dnom. Tlak vzduchu, ktorý tlačí na podložku je väčší ako tlak vody preto, ak sa do pohára nedostane vzduch, voda sa z pohára nevyleje. Následne sme poháre položili na seba tak, aby sa dotýkali okrajmi a plastovú kartičku šikovne odsunuli. Nezabúdajte, že teplá voda musí byť v spodnom pohári, lebo jej hustota je menšia, tak stúpa hore a farby sa premiešajú.

Hustotu kvapalín sme dokázali za použitia pohára s vodu, kuchynského oleja a potravinárskych farieb. Tie sme premiešali s olejom a vzniknutú zmes preliali do pohára s vodou. Tmavá olejová zmes však bola očným klamom, pretože farby sa s olejom nepremiešali. Dôkazom boli malé farebné perličky padajúce na dno pohára.

Mgr. Ingrid Storinská, Mgr. Ľuboš Lukáč


 

Súvisiace články

03.07.2017 08:31

Žiaci Obchodnej akadémie v Lučenci opäť pocestujú na „služobnú cestu“

Obchodná akadémia v Lučenci podala vo februári 2017 žiadosť o grant na zahraničnú odbornú stáž pre žiakov tretích a štvrtých ročníkov.
13.01.2019 16:43

Cesty priateľstva – 2018

V Bratislave sa stretli deti materských škôl
14.07.2017 09:25

Vysokoškolské vzdelávanie oživí 10 projektov mimovládnych organizácií

BRATISLAVA  - Nadácia Tatra banky už po desiatykrát podporila projekty mimovládnych organizácií, ktoré prispejú k zvyšovaniu úrovne vzdelávania. Projekty pritom dávajú viac priestoru aktívnym študentom, profesorom, odborníkom a...