Z domova
0

Tretina základných škôl na 2. stupni počas dištančného vzdelávania vôbec nevyučovala informatiku, ukazuje prieskum

Pandémia prinútila deti v posledných mesiacoch vymeniť školské lavice za počítače a webkamery. Práve technológie boli po dlhý čas ich jediným spojením so vzdelaním. Napriek tomu až tretina základných škôl na 2. stupni počas pandémie úplne vypustila z výučby informatiku a ďalšia tretina zredukovala počet vyučovaných hodín. Ukazuje to prieskum medzi učiteľmi vyučujúcimi informatiku na 2. stupni ZŠ, ktorý pre Telekom zrealizovala agentúra Focus.

Ešte pred druhou vlnou pandémie v podobnom prieskume pritom väčšina riaditeľov škôl a zástupcov radila informatiku na štvrté miesto v poradí dôležitosti predmetov pre budúcnosť detí (hneď za cudzie jazyky, slovenský jazyk a matematiku). Dnes je situácia iná, informatika sa na
2. stupni ZŠ v posledných mesiacoch takmer nevyučovala.

V aktuálnom prieskume až 31% respondentov uviedlo, že výučba informatiky na ich škole počas dištančného vzdelávania úplne vypadla a 42% vyučovalo dištančnou formou, ale v menšom počte hodín ako tomu bolo pri prezenčnom vyučovaní.

68% z nich tak urobilo preto, že informatiku nepovažujú za kľúčový predmet a ďalších 18% považuje za dostatočné pre rozvoj digitálnych zručností samotné online vzdelávanie iných predmetov.

„Pandémia pomohla poukázať na to, ako sa na Slovensku pristupuje k digitálnemu vzdelávaniu detí. V praxi mali často problém so základnými technickými zručnosťami, ako napríklad pripojiť si webkameru, pripojiť sa na online výučbu, či zdieľať dokument a často im s tým nevedeli pomôcť ani rodičia. To, že až tretina škôl na Slovensku z výučby úplne vypustila informatiku, v tomto kontexte považujem za alarmujúce. Práve v našom programe ENTER pomáhame učiteľom využívať najnovšie inovácie na hodinách informatiky. Teší nás, že v tých školách, kde vyučovali informatiku aj dištančne, bol tretím najpoužívanejším nástrojom práve micro:bit.“ uviedol Dušan Švalek, výkonný riaditeľ pre Slovensko v Skupine Slovak Telekom.

250 tis. eur, 253 podporených škôl a 3000 detí

Len pred 7 mesiacmi Telekom odštartoval grantový program ENTER, ktorého ambíciou je rozvíjať digitálne zručnosti detí a učiteľov pomocou miniatúrneho programovateľného počítača micro:bit. Za toto obdobie sa podarilo podporiť 253 škôl, vyškoliť 400 učiteľov a do online hodín informatiky zapojiť 3 000 detí. Telekom tiež odštartoval edukatívny YouTube seriál Micro:battle, ktorý prinášal inšpiratívne projekty pre deti a zároveň aj metodické materiály pre prácu učiteľov. Po pol roku projektu ENTER až 90% učiteľov v prieskume Focus uviedlo, že o micro:bite počuli a zároveň sa stal tretím najpoužívanejším nástrojom pre výučbu informatiky.

„Micro:bit je výborný v tom, že nám umožňuje prepojenie programovania s reálnym hardvérom. Deti tak vidia reálny dopad toho, čo dokáže urobiť kúsok kódu. Zároveň sa dá využiť aj pre medzipredmetové vzdelávanie, čo tu doteraz nebolo. Vďaka micro:bit simulátoru Make code s ním mohli aj počas dištančného vzdelávania pracovať aj tí, ktorí ho doma nemali fyzicky,“ vysvetľuje Katarína Brinziková, učiteľka informatiky na ZŠ Ždaňa a „starostka“ micro:bitového digitálneho mestečka..

ENTER nekončí, prichádza ENTER 2.0

Aktivity projektu ENTER týmto školským rokom rozhodne nekončia. Telekom už teraz rozbehol spoluprácu so 71 školami, ktorým sa nepodarilo získať grant v prvom kole grantového programu. Magentový operátor zároveň chystá spolu s partnermi projektu, Aj Ty v IT a Učíme s Hardvérom, ďalšie novinky pre zlepšenie digitálneho vzdelávania detí v podobe projektu ENTER 2.0, ktorý odštartuje s príchodom nového školského roka.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.
You need to agree with the terms to proceed

Najčítanejšie

Menu