Späť na zoznam
Učiteľské blogy
Autor: Silvia Bodláková
11.10.2019 10:19

Informatika vs integrované deti

Už minulý rok sme boli na informatike dve kolegyne. Bývalo to aj inokedy. Hlavne v začiatkoch, keď sa informatika len stávala plnohodnotným predmetom na základnej škole. Viaceré kolegyne chodievali na náčuvy a pozerali sa, čo robíme a ako to ide deťom i mne. Minulý rok to však bolo predsa len iné.

Kolegynka mi pomáhala pri výuke detí, ktoré boli integrované pre zdravotné dôvody. Veru bolo to nesmierne náročné. Ona i ja sme sa poriadne zapotili. Každý týždeň sa kolgynka učila, to čo budem deti učiť na druhý deň. Zväčša však som musela vymýšľať zvláštne úlohy, lebo informatiku by vďaka svojej diagnóze nezvládli. Oprášila som svoje staré pracovné listy, ktoré mám v učebnici informatiky pre prvý stupeň www.informatika.dobre-napady.sk

Tento rok je to iné. Chlapci - dvaja - sú piataci. Sú veľmi rozdielni. Jeden si obťuká heslo do počítača a už musí ísť z učebne preč. Niečo mu v učebni vadí. Vrátime sa po chvíli a skúšame vložiť USB. Už vieme kde. A potom zase von... Druhý chlapec sa podľa mňa zmieta v pocitoch. Aj by chcel robiť niečo, najradšej to, čo spolužiaci. Žiaľ naozaj nezvláda kresliť animované obrázky. Pozerať na niekoľko okien, ktoré musí upravovať... Naposledy sme skúšali v Skicári otvoriť môj obrázok a dopisovali sme naň nápisy ku mikrofónu či monitoru... Vie sa prihlásiť do počítača a kde má vložiť USB kľúč. To je všetko. Potom len s pokynmi a ukazovaním po obrazovke urobí, čo by sme chceli spraviť. A o päť minút si nepamätá. Je smutný, že to nevie čo jeho spolužiaci a zároveň vidí kamaráta, čo ide von a potrebuje sa nadýchať a tak o chvíľu chce ísť s ním. Vydržíme na hodine asi pol hodinu. Potom sa poprechádzame po škole, či posedíme na chodbe a deti mi rozprávajú. Vidieť, že sú spokojní. Sú zlatí a naozaj sa snažia. Prirástli mi k srdcu.

 

www.informatika.dobre-napady.sk

 

Nie som celkom za to, aby takéto deti mali predmet informatika. Lebo aj to, čo sa snažíme robiť je fajn. Len to nie je informatika.

Vlastne učíme, čo si myslíme, lebo ani neviem čo máme robiť. Podľa diagnózy má z matematiky a slovenčiny odobraté práve to, čo potrebujeme na informatike, aby vedel. Plán nemáme, tak len experimentujeme a dohadujeme sa, že čo by asi mohli zvládnuť, čo by sme s nimi skúsili.  V diagnóze sa k predmetu informatika špeciálny pedagóg nevyjadril. Už sme ho požiadali - v júni minulého školského roka, a poslali mu všetko  čo máme učiť v piatej triede a chceli by sme, aby nám povedal, že čo z toho môžeme a čo nie učiť. Zatiaľ nemáme vyjadrenie. Tak na kolene.

Súvisiace články

26.01.2016 19:45

Vzdelávame sa pre potreby pedagogickej praxe

Stredná odborná škola strojnícka v Skalici umožňuje pedagógom zvyšovať ich odbornosť a poskytuje im priestor na ich osobnostný rozvoj v práci učiteľa a majstra odbornej výchovy.
05.01.2019 19:21

Matematicko-informatické tabuľky

Prvá čisto slovenská verzia matematicko-informatických tabuliek pre školopovinné deti.
28.08.2017 14:15

Učiť sa, učiť sa, ... ako je to ďalej?

O tom, ako sme si posunuli vlastné hranice