Späť na zoznam
Učiteľské blogy
Autor: Žaneta Sirková
07.02.2016 09:00

Prečo klesá záujem žiakov o nemčinu?

Keď som v roku 2006 začala učiť nemecký jazyk na strednej škole, len v 4.ročníku som učila okolo 60 nemčinárov. Dnes sa zamýšľam nad tým, prečo ich k maturitám pripravujem len osem. Maturovať ide 51 žiakov a väčšina z nich z anglického jazyka. Žiaci si opäť zvolili ľahšiu cestu, lebo sa obávajú neúspechu z externej časti maturitnej skúšky a tak ťažkej gramatiky z nemčiny. Keď si má žiak vybrať cudzí jazyk pri prijatí do 1.ročníka strednej školy, zvolí si radšej angličtinu.

V posledných rokoch sa stále viac a viac preferuje angličtina. Áno, je to svetový jazyk, s ktorým sa „všade“ dorozumieme, ale sú aj regióny, kde sa absolvent strednej školy uplatní lepšie na trhu práce s aktívnou znalosťou nemeckého jazyka. Ide hlavne o absolventov strojárskych odborov, ktorí majú záujem o prácu v strojárskej výrobe. Naša škola niekoľko rokov spolupracuje s nemeckým podnikom, ktorý na určitých pracovných pozíciách vyžaduje okrem angličtiny aj nemčinu od uchádzačov o prácu. Na mnohých pracovných pozíciách sa stretávajú absolventi s technickou dokumentáciou v nemčine a pri školeniach v Nemecku je opäť potrebná nemčina. Školenie zamestnancov je často spomaľované tlmočením. Pri postupe na vyššiu pozíciu vo výrobe je potom zamestnanec povinný navštevovať kurzy nemeckého jazyka v podniku. Ak to nestačí a chce postúpiť čo najrýchlejšie, platí za doučovanie alebo nejaký kurz v jazykových centrách, čo ho stojí nemalé finančné prostriedky. A potom si povie, že sa mal radšej učiť tú nemčinu.

Preferujeme angličtinu aj napriek tomu, že je nedostatok učiteľov anglického jazyka. Na stredných školách pôsobia kvalifikovaní učitelia nemeckého jazyka, ktorí pri poklese úväzkov z dôvodu poklesu žiakov musia rozmýšľať o ďalšom štúdiu. Často si volia štúdium anglického jazyka, aby mohli zostať učiť na škole a neprišli o prácu. Ale zvládnu to všetci, ktorí majú záujem rozšíriť si svoju aprobáciu? Nebolo by lepšie viac koordinovať vyučovanie cudzích jazykov na základných školách aj s ohľadom na potreby regiónov? Nemyslím teraz len na nemčinu. Sú predsa aj regióny, kde školy spolupracujú s francúzskymi podnikmi a tam je problém francúzština. Z vlastnej skúsenosti viem, že popri práci sa absolventi rýchlejšie naučia angličtinu ako nemčinu a francúzštinu.

Nemali by sme zabúdať na iné cudzie jazyky. Potreba trhu práce a regiónov nás aj tak donútia vzdelávať sa podľa potrieb zamestnávateľov. 

Súvisiace články

11.12.2016 14:15

Sebahodnotenie škôl – jedna z foriem zlepšenia kvality škôl

Po zverejnení posledných výsledkov medzinárodných testovaní vo vybraných oblastiach vzdelávania sa opäť celá spoločnosť na Slovensku chytila za hlavu a zaplakala. Tí čo v školách pracujú, poznajú denno-dennú realitu a vidia ju ...