Späť na zoznam
Učiteľské blogy
Autor: Emanuel Orban
25.01.2018 12:30

Spoznajte zákutia Múzea dopravy

Múzeum dopravy je vysunuté pracovisko Slovenského technického múzea Košice. Sídli v Bratislave na Šancovej ulici, v blízkosti bývalej výpravnej budovy prvej parnej železnice z roku 1848 postavenej v klasicistickom štýle. Slávnostne bolo sprístupnené verejnosti 24. 06. 1999. Priestory múzea sú situované v hnedočervenej tehlovej budove so strechou, ktorej architektonický komplex notoricky pripomína konskú stajňu. Pred budovou sú umiestnené nákladné vozidlá nálezného stavu, najviac našu pozornosť upútal Župný valec distribuovaný autorizovaným servisom Škoda Hradec Králové.

Kartografické zobrazenie československých automobilov a motocyklov

Návštevník za bránou múzea si všimne vrátnicu, kde si kúpi vstupenku. Za  panelom vrátnice visia mapy československých automobilov a motocyklov z rokov 1918-1992. Z legendárnej produkcie československých automobilov sú vizuálne najpríťažlivejšie nasledovné prepravné prostriedky: ľudový vozeň Tatra 11, Škoda 418 Popular reagujúci na hospodársku krízu v 30. rokoch dvadsiateho storočia, Škoda Octavia Combi s vynikajúcim úložným priestorom a vyššie spoločenské vrstvy( politici, armáda) vlastnili legendárnu Tatru 87.  

Rozkvet automobilového priemyslu

V pravej časti múzejnej haly A  máme možnosť vidieť produkty spoločnosti Volkswagen Slovakia a. s. vystavené pri príležitosti 27. výročia vzniku automobilovej priemyselnej inštitúcie. Výstava má názov Cestujte v čase a je prístupná verejnosti do 31.03.2018. Výstava približuje produkty automobilovej spoločnosti Volkswagen Slovakia  od začiatku deväťdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Produkty automobilovej spoločnosti predstavujú svetový unikát, navyše vyznačujú sa patričnou novotou a elegantnosťou, zväčša ide o limuzíny značky Passat Variant, Pick Up, Audi Q 7 a Touareg Dakar Service. V priestoroch múzea samostatnú expozíciu majú zriadenú aj historické automobily rôznorodých značiek Mercedes Benz 1933, Fiat 500 Topolino 1939, Velorex(hadrák, hadraplán, invalid) - išlo o špeciálnu motorovú trojkolku slúžiacu pre potreby invalidov, Čechie Böhmerland, Sarolea 1928 z produkcie pionierskych motocyklových tovární. Nesmieme zabudnúť na povestnú motorku značky Harley Davidson z roku 1923, ktorá je aj vzácnou raritou múzea. Vrcholný rozkvet automobilizmu sa datuje do rokov 1918-1950, kedy došlo aj k ich masovej produkcii. Po prvej svetovej vojne automobil sa stal spoľahlivým dopravným prostriedkom pre príslušnú komfortnosť a bezpečnosť. Navyše v niektorých krajinách sa už vtedy začala budovať infraštruktúra. Podobnému účelu slúži aj výstava Autom na výlet, alebo iné radosti 60-tych rokov, na jej realizácii ochrannú ruku prebralo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Verejnosti je prístupná od 23.11.2017 do 30.06.2018.

Svet železničiarov

V ľavej časti múzejnej haly A sú k dispozícii návštevníkovi informácie o železničnej doprave a o profesii železničného pracovníka sprievodcu, rušňovodiča či výpravcu. Po pravej strane sa nachádza replika dopravnej kancelárie, ktorá pozostávala aj zo staničného rozhlasového zariadenia zo 40. rokoch dvadsiateho storočia, telefónneho prepojovača, Ternionu- zásobníka na lístky a vývesného cestovného poriadku.  V sklenených vitrínach je umiestnený telefónny prístroj Prchal Ericson pochádzajúci z obdobia pred druhou svetovou vojnou, telefónny prístroj sústavy Tesla z päťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a nástenné telefónne prístroje MAV z konca 19. storočia. Neodmysliteľnou súčasťou miestnosti je aj veľkoplošný prístroj automatickej telefónnej ústredne USTD P 51, ktorý bol nainštalovaný v šesťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia v ŽST Rusovce, slúžil väčšinou na miestne hovory. Na manipulačné účely s výhybkami a výkoľajkami slúžilo v päťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia staničné reléové zabezpečovacie zariadenie Ericson.

Na drevenom regáli je položený telegrafický farbopisný písací stroj s kotúčom a diaľnopisný písací stroj SIEMENS zo začiatku dvadsiateho storočia. Veľkú časť priestoru miestnosti zaberá koľajové pole s náradím.  Jeho súčasťou je koľajisko, železničné rampy, semafory a svetelné návestidlá. Koncom sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia sa začali masovo vyrábať centrálne riadiace elektrické hodiny Pragotron 1976. V miestnosti sme videli aj rovnošatu slovenských železničiarov z prvej polovice päťdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Tu vidíme, že  aj odievanie špecifickej profesijnej skupiny má svoju tradíciu. Na podstavci pri dverách je položená maketa pancierového vlaku Štefánik a modelu báhoňského viaduktu prvej konskej železnice. 

Exteriér múzea

V exteriéri je situovaný perón Hlavnej stanice Bratislava Múzea dopravy, na ktorom je umiestnená socha mučenice sv. Kataríny Alexandrijskej. Sv. Katarína Alexandrijská je patrónkou nielen poľských, ale aj slovenských železničiarov oficiálne od októbra 2009. Na stenách nástupišťa máme možnosť vidieť panely s fotografickými dielami so železničnou tematikou (napr. vlaky, Tatranská elektrická železnica, zubačka) situované v prírodných scenériách od amatérskeho fotografa Ivana Hutláka.

Motocykle a lodníctvo

Súčasťou priestoru haly B je vojenský motocykel BMW Sahara vyrobený v Nemecku 1942, motocykel Wartburg Tourist, ambulantné vozidlo a minibus Tatra MB 1997. V sklenenej vitríne vidíme lodný zvon, hlásnu rúru a petrolejovú lampu. Od roku 2013 vo vlastníctve múzea je aj lodný remorkér Šturec vyrobený v NDR v roku 1982. Neskôr by mal prejsť pod správu Lodného múzea, ktorého výstavba sa pomaly realizuje.  V hale B sa nachádza aj informačná tabuľa o parnej a námornej doprave a maketa technických plavidiel.

Múzeum dopravy predstavuje reprezentatívnu zbierku vzácnych klenotov osobnej, cestnej či železničnej dopravy. Prevažnú časť exponátov poskytol múzeu Veterán klub Bratislava. Z hľadiska návštevnosti je veľmi frekventované, prichádzajú sem turisti z rôznych kútov Slovenska a zahraničia najmä Európy. Expozície múzea sú sprístupnené prehľadne, každý technický artefakt obsahuje príslušný popis, návštevník sa tu ľahko zorientuje. Tematicky je určené na účely exkurzie pracovníkom strojárskych odvetví, poslucháčom technických univerzít či cestovného ruchu, ale aj bežným záujemcom o vedu a techniku.  

Súvisiace články

28.04.2018 20:48

Mladý tvorca 2018

Stredné odborné školy sa opäť prezentovali v Nitre.
01.09.2019 07:20

Máme doma prváka

O prvákoch, čo už nie sú škôlkári.