V predošlej časti sme si zhrnuli možnosti rozvoja vychádzajúc z aktuálnych vzdelávacích štandardov. Teraz si povieme reálny postup na príklade HUDOBNEJ výchovy.
Predchádzajúce príspevky nájdete na:
Obsahový štandard | Inštrumentálne činnosti
|
Výkonový štandard | Vlastnoručne zhotoviť elementárne nástroje a hrať na nich, počúvať sústredene a pozorne |
Téma globálnej výchovy | Globálne problémy, prírodné zdroje, trvalo udržateľný rozvoj a životné prostredie |
Kompetencia globálnej výchovy | Prijať rozhodnutia pre udržateľný rozvoj |
Anotácia | Úlohou je napodobniť zvuky vody a rozlíšiť kladné a záporné vplyvy vody na život. Aktivita je hravá a aktívna, potrebné sú pomôcky na vytváranie zvukov. |
Ciele |
|
Brainstorming: čo najviac podôb vody na Zemi ( skupiny/pracovné stoly )
Brainstorming: čo najviac rôznych podôb a prejavov vody na Zemi.
Našli sme nejaké spoločné znaky pre jednotlivé témy? (Spoločná diskusia, akým konaním človek ovplyvňuje vodu a tým klímu na zemi, ako jeho konanie ovplyvňuje vodné prejavy, ako tieto prejavy ovplyvňujú život ľudí v rôznych oblastiach sveta. V ktorých oblastiach sveta sa tento problém vyskytuje najčastejšie? Sú tieto problémy typické aj pre Slovensko? Učiteľ môže doplniť informácie typu: Každých 8 sekúnd umiera dieťa na choroby spôsobené nedostatkom vody. 1 liter benzínu zamorí 5 miliónov litrov vody... .
Multipredmetová príprava (dokonca pre všetky vekové kategórie, od detí MŠ – po žiakov SŠ, pričom učiteľ samozrejme prispôsobí výber a náročnosť jednotlivých úloh, činností a informácií. Kompetencia globálnej výchovy: prijať rozhodnutia pre udržateľný rozvoj v súlade s ľudskou dôstojnosťou
Pláva kačka po jazere,
vo vode si šaty perie,
rybky sem a rybky tam
ja vás všetky pochytám.
Prišiel káčer, ťapi, ťapi
do zobáčka rybku lapí,
ukláňa sa krásavec,
vyzval kačku na tanec.
*Štyri ročné obdobia (tal. Le quattro stagioni) je cyklus štyroch husľových koncertov od talianskeho skladateľa Antonia Vivaldiho z roku 1723. Druhý koncert v g-mol má názov L'Estate (Leto) a pozostáva z 3 častí. Najznámejšia je 3. veta Presto, nazývaná aj Storm (Búrka), ktorú v modernejšej forme spopularizovala thajská huslistka Vanessa-Mae (album Storm z r. 1997).
*Anglický text skladby Africa, jeho preklad, informácie o jednej z najkrajších a najväčších vokálnych skupín na svete Perpetuum Jazzile, o rovnako populárnej huslistke Vanessy Mae... neuvádzam, sú však garanciou exkluzívnosti v príprave učiteľa a sú garanciou využívania umenia pri dosahovaní emocionálnych cieľov.
Rovnako, ako v prípade Vivaldiho,Vanessy Mae, Perpetuum Jazzile, neuvádzam postupy a informácie, ako napodobňovať zvuky dažďa a búrky, ako improvizovane vyrobiť hudobné nástroje, ako inscenovať rolové improvizácie a podobné metodické výbavy nás učiteľov.
Interpretácia obrazov; žáner street art, graffiti
Naznačujem osvedčený postup práce s umeleckým dielom a jeho funkciami (výchovná funkcia umeleckého diela – etika, vzdelávacia funkcia – nové poznatky, estetická funkcia – umelecký zážitok) s odporúčaním, že to konštruovanie a ten zážitok musia byť!
Globálne vzdelávanie je špecifické tým, že za východisko považuje afektívne ciele a vzdelávací proces by sa mal začať zážitkom, evokáciou témy, s ktorou sa žiaci dokážu identifikovať. Do centra vzdelávacieho procesu patrí osobné prežitie témy, hoci aj sprostredkované a osobná reflexia ako príležitosť preveriť si vlastné hodnoty, názory, predsudky a stereotypy. Práve osobná skúsenosť následne vybaví deti a žiakov potrebnými kompetenciami.
Namiesto interpretačného textu nižšie ponúkam vhodné, svetovo oceňované príklady street art, pri ktorých je možné rozvíjať diskusiu a fantáziu detí a žiakov o téme „voda" a pri ktorých už mená maliarov sú zárukou dobrého umeleckého aj výchovného vplyvu:
Na evokáciu prostredníctvom umenia nadviažte množstvom publicistických príkladov a fotografií o ničivej sile vody (tohtoročný Svetový deň vody bol realizovaný pod sloganom „Príroda pre vodu" – ako môžeme využiť prírodu na prekonanie vodných výziev 21. storočia, keď škody na životnom prostredí spolu s klimatickými zmenami spôsobujú vodné krízy na celom svete; objaviť potenciál prírodných riešení, vysádzanie nových lesov, riešenie záplavových oblastí a obnovenie mokradí, ktoré obnovia vodný cyklus, a tým zlepšia ľudské zdravie a živobytie).
Uvádzam však iba jeden z príkladov, ako pracujú s touto témou v susednom Česku
Pripravené obrázky s rôznymi podobami vody vlepujú deti/žiaci do vyrobenej Knižky a podľa veku na príslušné textové stránky buď priliepajú príslušné symboly alebo zapisujú potrebné údaje (napr. táto voda je/nie je pitná; vieme/nevieme ju upraviť, získať; je jej dostatok/nedostatok...). Pracujú spravidla v skupinách. Knižka slúži ako základ pre rozhovor, diskusiu.
Z ďalších obrázkov, ktoré umožňujú priamu manipuláciu na interaktívnej tabuli (prípadne pomocou PowerPointovej prezentácie) uvádzam tie, ktoré sú základom interaktívnych, činnostných úloh pre deti/žiakov.
Po otázke motivačného charakteru (čo ste mali dnes na raňajky) nasleduje priraďovanie vedier a vaničiek s vodou k príslušnému produktu a následné odhalenie správneho výsledku.
Príkladom alternácie a rozvíjania rovnakej témy pre deti MŠ a pre žiakov ZŠ a SŠ sú sprievodné kvízové úlohy:
Dve skupiny (Spotrebitelia, 20% populácie, 80% produktov/ Producenti, 80% populácie, 20% produktov)
1. kolo (KRMIVO) –Informačný text č. 112
Po 1. kole: zobrať 4 papiere Producentom sóje (najmä Južná Amerika – Brazília, Argentína, Paraguaj, Uruguaj)
2. kolo (PASTVINY) – Informačný text č. 212
Po 2. kole – zobrať 4 papiere Producentom za dôsledky rozširovania pastvín (odlesňovanie, vymieranie zvierat a rastlín, slumy).
3. kolo (VODA) – Informačný text č. 312
4. kolo (voda): zobrať 4 papiere za spotrebu vody na výkrm zvierat
Ako ste sa cítili vo svojich rolách?
Na ktorej strane bolo príjemnejšie?
Aká je súvislosť medzi hrou a reálnym životom?
Aké problémy spôsobuje naša nadmerná konzumácia mäsa krajinám globálneho Juhu?
Ktorá informácia bola pre vás najväčším prekvapením?
Čo by sa dalo s touto situáciou robiť?
Ako by sme vysvetlili pojem trvalá udržateľnosť/trvalo udržateľný rozvoj?
Verzia pre deti (MŠ)
Interaktívna tabuľa
ilustračné príklady
Pokračovanie TU