Späť na zoznam
Vzdelávanie
Autor: Metodicko-pedagogické centrum v Žiline
26.04.2018 12:30

Globálne kompetencie, časť 4 - alternitíva pre iné predmety

Pokračovanie: Alternatíva pre predmety MAT, GEO, OBN, ETV

Predošlé časti:

 

Za všetkým hľadaj vodu

 

Cieľ: Žiaci spočítajú, koľko vody je treba k výrobe rôznych výrobkov; analyzujú globálnu prepojenosť prostredníctvom výroby tovarov, ktoré kupujeme; posudzujú svoju vlastnú rolu ako spotrebiteľa v globálnom systéme.

  • Odporúčané predmety: občianska a etická výchova, geografia, matematika nižších ročníkov, prierezové tematiky (environmentálna výchova)
  • Čas: 45 minút
  • Vek: 14+
  • Počet žiakov: 6+
  • Priestor: trieda
  • Pomôcky: veľký kus papiera pre každú skupinu na brainstorming, vystrihnuté kartičky s rôznymi výrobkami – jedna sada na skupinu (Príloha 1)13, popisy výrobkov s matematickými úlohami (1 až 3 na skupinu v závislosti na čase a matematických schopnostiach študentov; vyberte tie, ktoré sú primerané pre vašich študentov a kultúru – (Príloha 2) 13.

Príklad: Hovädzie mäso

Photo by Theo Leconte on Unsplash
  • V priemyslovom poľnohospodárstve trvá priemerne tri roky než je zviera porazené, čím sa získa približne 200 kg čistého mäsa bez kostí.
  • V priebehu týchto troch rokov zviera spotrebuje takmer 1 300 kg zrna (pšenice, ovos, jačmeň, kukurica, hrach, sójový šrot a ďalšie drobné zrná) a 7 200 kg objemných krmív (pastva, seno, siláž, atď.). 
  • Výroba tohto množstva krmiva vyžaduje v priemere asi 3 060 m3 vody. Okrem toho, zviera potrebuje ešte 24 m3 vody na pitie a 7 m3 vody na prevádzkové účely.
  • Koľko litrov vody je použité k výrobe jedného kilogramu hovädzieho mäsa bez kostí?

Kľúč k matematickým úlohám

  • Ryža 2300 / 0,67 = 3 432 litrov = cca 3 400 litrov
  • Cukor 175 / 0,11 = 1 590 litrov
  • Čaj 2400 / 0,26 x 0,003 = 27.69 litrov = cca 30 litrov
  • Hovädzie mäso (3060 + 24 + 7) / 200 x 1000 = 15 455 litrov = cca 15 500 litrov
  • Papier 6000 / 10 / 300 x 0,005 x 1000 =10 litrov
  • Bavlna (3600 / 0,35 / 0,9 + 30 + 140 + 190) x 0,25 = 2 947 litrov = cca 2 900 litrov
 

Alternatíva pre predmet Občianska náuka 

filozofia: Argumentatívna esej

Photo by Aaron Burden on Unsplash 

 

Evokácia: Antonio Vivaldi, Perpetuum Jazzile – Africa

Uvedomenie:

  • Pojmová alebo obrazová mapa (spísať argumenty, okruhy pre esej)
  • Za všetkým hľadaj vodu

Témy eseje:

  • Ako som spojený so zvyškom sveta prostredníctvom vody
  • Je právo na prístup k pitnej vode základným ľudským právom?
  • Voda – ničiteľ života ľudí.

Reflexia: interpretácia esejí podľa kritérií.

Verím, že takýmto alebo podobným vyučovaním určite dokážeme posúvať globálne kompetencie na čoraz vyššiu úroveň a budeme ich môcť smelo odmerať v nasledujúcich meraniach PISA.

Globálne vzdelávanie je t. č. zabezpečené rozsiahlym množstvom publikácií a aktivít, na ktorých sa podieľali pracovníci občianskych združení, mimovládnych organizácií, učiteľov kontinuálneho vzdelávania aj mnohí nadšenci zo strany učiteľov z praxe a sú voľne dostupné v podobe praktických metodík na weboch ako http://www.globalnevzdelavanie.sk/ , http://www.zivica.sk/, http://www.ekostopa.sk/, v podobe učiteľských príprav na https://www.zborovna.sk/novinky/index.php, aj v podobe interaktívnych programov na https://programalf.com/alf/sk/, http://www.activucitel.cz/ alebo v podobe publikácií a zdrojov k akreditovaným vzdelávaniam na https://mpc-edu.sk/.

Smelo a odvážne implementujte ciele globálneho vzdelávania do svojich vzdelávacích oblastí, podoblastí, predmetov a ich tematických celkov, reagujte na aktuálne svetové udalosti a problémy, využívajte citové zaangažovanie, pomáhajte si pritom umením, rozširujte potrebné vedomosti, formujte potrebné zručnosti, postoje, hodnoty, aby sa nakoniec dostavila niektorá z globálnych kompetencií.

V jazyku PISA by to mohli byť tieto:

 

Súvisiace články

08.03.2019 09:15

Nedostatok kvalifikovaných učiteľov informatiky pomôže vyriešiť bezplatná iniciatíva Digital Skills

Učitelia informatiky na základných školách nemajú dostatok učebných pomôcok a často dokonca ani dostatočné vzdelanie. Podľa údajov školskej inšpekcie až 45 % škôl nemá ani jedného kvalifikovaného učiteľa informatiky.
12.07.2018 21:59

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania

Vláda definitívne odobrila Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania (NPRVaV), ktorý predložila ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová.
25.02.2019 08:13

Škola v Bratislave testovala vo výučbe najmodernejšie vzdelávacie inovácie

Formou tematického týždňa si učitelia a žiaci na druhom stupni Základnej školy na Karloveskej 61 v Bratislave odskúšali v priebehu tohto týždňa tzv. prierezovú výučbu.