Späť na zoznam
Vzdelávanie
Autor: UCN
26.06.2018 18:06

Inovatívne projekty EDULAB-u...

...využili v tomto školskom roku stovky škôl. Zaujali nielen žiakov, ale pozitívne ich hodnotili aj ich učitelia

Nezisková organizácia EDULAB zameraná na inovatívne formy vzdelávania realizovala v spolupráci so školami aj v tomto školskom roku viaceré zaujímavé projekty. Boli zamerané predovšetkým na výučbu prierezových tém, teda takých, ktoré sa prelínajú viacerými predmetmi. Ide o najmodernejší trend vo výučbe, keď napr. Fínsko predpokladá postupný prechod z predmetového vyučovania na tematické do roku 2020. Ďalší z projektov bol zameraný na gamifikáciu, teda uplatňovanie vzdelávacích hier vo výučbe. Gamifikácia sa však súčasne využívala aj pri projektoch orientovaných na prierezové témy.
„Výučba na slovenských školách zatiaľ takmer vôbec nereflektuje fakt, ako je svet okolo nás štruktúrovaný a naďalej je zaškatuľkovaná do príslušnej 45 minútovej vyučovacej hodiny. V rámci svojich možností chceme prispieť aspoň k čiastočnej zmene tohto stavu," hovorí Ján Machaj, riaditeľ EDULAB-u.

Prvý z projektov NIMBUS prezentoval koncept vyučovania podporovaného gamifikačnými modelmi, s využitím digitálnych aj nedigitálnych hier, pomocou ktorých sa žiaci učili zábavnou a hravou formou. Išlo o putovný projekt, ktorého sa v Bratislave, Žiline a Košiciach zúčastnilo približne 500 žiakov.

Ďalšie dva projekty boli zamerané na výučbu prierezových tém. Do projektu environmentálnej výchovy Misia modrá planéta sa zapojilo takmer 6 800 žiakov z 350 základných škôl z celého Slovenska. Dôraz sa kládol na základné témy environmentálnej výchovy prislúchajúce prvému stupňu základnej školy. Vo veľkej miere bolo pred frontálnym vyučovaním uprednostňované zážitkové, terénne a problémové vyučovanie. Rovnako sa využívala gamifikácia, konkrétne vzdelávacia edícia známej hry Minecraft: Education edition.

Projekt Malá finančná akadémia rozvíjal hlavne kompetencie v oblastí financií, ale aj ďalšie. Medzi jeho najsilnejšie stránky zaradili učitelia aj rozvoj kreativity, fantázie, tvorivosti, ale aj tímovej spolupráce. Projekt oslovil celkovo 272 základných škôl, ktoré prihlásili 350 svojich tried. Zapojilo sa tak až 6 780 žiakov 3. a 4. ročníkov základných škôl, pre ktorých bol primárne určený.

Vzhľadom na výsledky prieskumu EDULAB-u medzi učiteľmi, ktorý preukázal, že školy na Slovensku  trpia chronickým nedostatkom vhodných vzdelávacích materiálov na výučbu prierezových tém, pripravil EDULAB na jeseň nový ambiciózny projekt. Prostredníctvom implementácie nového predmetu zážitkového vyučovania určeného pre 2. stupeň základných škôl bude riešiť komplexný pohľad na prierezové témy. V projekte budú využité aj exkluzívne dokumentárne videá od BBC ako súčasť vzdelávacích materiálov.

Súvisiace články

16.05.2018 13:04

Absolvent odboru operátor gumárskej a plastikárskej výroby ovláda celý výrobný proces

Odborní operátori gumárskej a plastikárskej výroby sú dnes potrební na celom Slovensku. Výhodou je, že žiaci nežijú izolovane v škole, ale sú priamo vo výrobe a tak majú možnosť vidieť, kam sa priemysel posúva.
18.01.2018 14:00

Podľa čoho si študenti vyberajú zahraničné školy?

Prestíž školy a možnosť študovať vytúžený odbor, sú najčastejšie kritériá, ktoré uviedli mladí ľudia zo Slovenska, ktorí študujú v zahraničí, pri otázke, prečo sa rozhodli študovať za hranicami Slovenska. Vyplýva to z výsledkov...
26.04.2018 11:34

Globálne kompetencie, časť 3 - príklad pre ich rozvoj

V predošlej časti sme si zhrnuli možnosti rozvoja vychádzajúc z aktuálnych vzdelávacích štandardov. Teraz si povieme reálny postup na príklade HUDOBNEJ výchovy.