Späť na zoznam
Vzdelávanie
Autor: Dušan Piršel
03.09.2020 20:38

Kam smeruje kvalita budúceho bytia a úroveň prosperity pre Slovensko

V ostatnom čase si často kladiem otázku, od čoho bude závisieť KVALITA budúceho bytia a úroveň  PROSPERITY pre Slovensko okrem technologických inovácií. Uvedomujem si , že   je to téma na dvojtýždňovú konferenciu a pre prognostikov. Vo všeobecnosti asi rozhodujúci význam bude mať  zastavenie degresu demokracie na Slovensku a zastavenie monopolu mediálnej oligarchie. Bude to tiež  chcieť nové generácie neovplyvniteľných a vzdelaných politických elít . Veľký problém  spočíva   v tom, že metodika nášho vnímania súčasnosti je taká odlišná, že stopercentne platí – sto ľudí má sto chutí. A podobne je to aj pri vnímaní prosperity. Môže byť ekonomická, hospodárska, ale aj investičná či inovatívna. Každému podľa chuti, ale dôležitú úlohu tu zohráva aj láska, ktorá neprichádza ako čistá teória či hypotetická otázka. Pohybuje sa v telách, v prírode, v pôde pod nami a v priestore medzi nami. Pravá láska nie je len emocionálna. Je inej povahy, čaká v nás ako tajné semienko. Je ilúziou si myslieť, že zmenou systému, ideológie alebo našich vonkajších okolností sa zmenia veci. Nie. Sloboda je uvedomenie, že táto láska nie je symbol či ideál. Je to živá sila. A pochopil  som, čo by mohlo znamenať vnímať vonkajší svet cez náš vnútorný svet. Existuje živá láska, ktorá presahuje naše okolnosti a naše podmienky. Túto pravdu by sme mali nájsť všetci. Vážne problémy nenávisti, posudzovania (rasizmu) a pomsty, našej žiarlivosti a našej násilnosti vyrieši láska a iba láska. (Ale za slovo láska si môžete dosadiť aj bytie, pokoj, zmysel, porozumenie, vedomie. Je to to, k čomu sa neustále obraciam a hľadám sever, kotvu môjho života.) Známy ekonóm a autor motivačnej literatúry Emil Burák je toho názoru, že KVALITA budúceho bytia a úroveň PROSPERITY pre Slovensko je a bude primárne, podľa neho , okrem technologických inovácií najmä v akceptovaní jednoduchých, storočiami i skúsenosťou našich predkov potvrdených a osvedčených životných PRÁVD typu: Z hľadiska bohatstva – BYŤ (duševné bohatstvo) je z hľadiska dlhodobej spokojnosti človeka a najtrvácnejších psychických ziskov oveľa viac ako MAŤ (materiálne bohatstvo).

Z hľadiska kvality života – odporúčam tzv. SOKRATOVO SITO (viď internet), kde je dôležité vyberať si zo záplavy informácií, ktorými stojí za to sa zaoberať.

Z hľadiska riadenia i sebariadenia – vyniká i pri riešení najzložitejšieho problému sveta návrat ku dekompozícii problému pri hľadaní a nájdení odpovede na 3 základné otázky: Môcť, vedieť a chcieť – nielen riešiť, ale aj vyriešiť problém.

Z hľadiska myslenia – KRITICKÉ MYSLENIE a PRAGMATIZMUS (ktorý treba konečne začať dôkladne a systematicky vyučovať na školách v SR spolu s oslavou, rešpektom a úctou k tvorivosti) – lebo človek ako ľudský TVOR by mal aj v SR oveľa viac TVORIŤ a nielen troviť (plytký konzum a bezbrehá nadspotreba). Z hľadiska múdrosti – obrodiť úctu ku erudícii/empírii. Prečo? Lebo JEDEN gram skúsenosti je v bežnom živote oveľa viac ako TONA teórie. Myslím si  , že ide o kvalifikovaný a   rokmi odskúšaný postoj .  Na druhej strane však treba konštatovať , že  dnešok prináša aj  nové, iné,  neočakávané   výzvy, a na ne  asi nepatria celkom tradičné riešenia. Ale osobne som presvedčený,  kvalita budúceho bytia, orientovaná výlučne na konzum, pokiaľ nebude zodpovedať aj duchovným potrebám, nebude nikdy dlhodobo udržateľná.

Súvisiace články

04.04.2018 10:57

Absolvent odboru obchodný pracovník je pripravený pre akékoľvek odvetvie obchodu

Profesionálny obchodný pracovník je prínosom ako pre zamestnávateľov, tak aj pre zákazníkov. Teoretické vzdelávanie v tomto odbore je za roky jeho existencie už prepracované do detailov. Duálne vzdelávanie zase umožňuje žiakovi...
04.09.2018 18:17

Stredoškoláci začnú školu neskôr, skúšajú si štúdium na univerzite

Päťdesiatka stredoškolákov zo 140 škôl z celého Slovenska začne tento školský rok neskôr. Rozhodli sa totiž vyskúšať, čo ich čaká, keď budú študovať na univerzite.
19.06.2018 18:36

Malá finančná akadémia rozvíjala u žiakov mnohé užitočné kompetencie

Projekt Malá finančná akadémia, ktorý pripravila nezisková organizácia EDULAB a spoločnosť AGEMSOFT, v spolupráci s Tatra Bankou, pomohol rozvíjať u žiakov viaceré kľúčové kompetencie. Svedčia o tom výsledky anonymného prieskum...