Čoraz vyšší dopyt zamestnávateľov na Slovensku po absolventoch stredných odborných škôl i vysokých škôl technického a prírodovedného zamerania, vyústil do realizácie modelu duálneho vzdelávania. Základná škola má pri nadobúdaní technickej a prírodovednej gramotnosti žiakov nezastupiteľné miesto, pretože práve v tomto veku si žiaci formujú základné praktické zručnosti, pracovné návyky i postoje k manuálnej práci, čo výrazným spôsobom ovplyvňuje ich následnú voľbu typu strednej školy pre svoje ďalšie štúdium.
Pretrvávajúci nízky záujem žiakov základných škôl o štúdium na stredných odborných školách technického zamerania daný stav nezlepší. K zlepšovaniu tohto stavu je potrebné vytvorenie moderného, pre žiaka motivačného prostredia k učeniu sa technických i prírodovedných predmetov, vrátane modernizácie samotného výchovno-vzdelávacieho procesu vo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce.
Učebnica patrí medzi základné učebné zdroje pre žiaka a učiteľa a zohráva kľúčovú úlohu pri učení sa žiaka vo vyučovacom procese a pri domácej príprave. Spolu s vhodným pracovným zošitom by mala byť neodmysliteľnou súčasťou výučby prírodovedných a technických predmetov v základnej škole. Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v platnom znení v § 13 vymedzuje používanie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov vo formálnom vzdelávaní. Základné školy a stredné školy zapožičiavajú žiakom učebnice, učebné texty a pracovné zošity pre povinné vyučovacie predmety bezplatne.
Od školského roka 2015/2016 sa v nižšom strednom vzdelávaní uplatňuje Inovovaný Štátny vzdelávací program. Učitelia predmetu technika privítali navýšenie týždennej hodinovej dotácie na 1 hodinu v 5. až 9. ročníku. Žiaľ, k dnešnému dňu žiaci ani učitelia po troch školských rokoch nedisponujú aktuálnou učebnicou pre tento povinný predmet. Argumenty vedenia rezortu školstva, že k tomuto predmetu nie sú učebnice nevyhnutné, nepotrebujú detailnejší komentár, najmä pokiaľ je súčasťou vzdelávacieho štandardu aj tematický okruh Ekonomika domácnosti, pre ktorú učiteľ techniky nemá kvalifikáciu. Na Slovensku ponúkajú dve komerčné vydavateľstvá pre žiakov pracovné zošity s odporúčacou doložkou MŠVVaŠ SR (autor ich v súčasnosti skúma a overuje), avšak tieto znamenajú pre rodičov finančnú záťaž, keďže si ich žiaci musia kupovať.
Rozhodli sme sa pre učiteľov pripraviť viacero elektronických publikácií zameraných na kvalitnú podporu technického i prírodovedného vzdelávania (najmä pre vyučovacie predmety technika a fyzika). Publikácie sú vytvorené tematicky, teda nie podľa ročníkov tak, ako sú zamerané dostupné pracovné zošity. Vďaka sponzorom sa nám zatiaľ podarilo vydať a učiteľom sprístupniť bezplatne dve elektronické publikácie:
Obidve elektronické publikácie sú recenzované a obsahujú rôznorodé učebné úlohy. K dnešnému dňu si obidve publikácie vyžiadalo viac ako 450 učiteľov z celého Slovenska. Ohlasy na publikácie zo strany riaditeľov i učiteľov sú veľmi pozitívne. Aj z tohto dôvodu pripravujeme už čoskoro vydať ďalšie elektronické publikácie:
Pre inovatívnych učiteľov, pre učiteľov pripravujúcich sa na atestácie a študentov učiteľských fakúlt, budú určené elektronické publikácie:
Autor príspevku srdečne ďakuje všetkým učiteľom za pozitívne ohlasy, podporu do ďalšej práce s cieľom skvalitňovania výchovno-vzdelávacieho procesu v našich základných školách v kontexte pripravovaných zmien v našom školstve.
PhDr. PaedDr. Roman Stadtrucker, PhD.
Základná škola s materskou školou Mateja Bela Funtíka v Očovej