Späť na zoznam
Vzdelávanie
Autor: UCN
28.05.2018 08:29

Podpora výučby predmetu technika v základných školách

Čoraz vyšší dopyt zamestnávateľov na Slovensku po absolventoch stredných odborných škôl i vysokých škôl technického a prírodovedného zamerania, vyústil do realizácie modelu duálneho vzdelávania. Základná škola má pri nadobúdaní technickej a prírodovednej gramotnosti žiakov nezastupiteľné miesto, pretože práve v tomto veku si žiaci formujú základné praktické zručnosti, pracovné návyky i postoje k manuálnej práci, čo výrazným spôsobom ovplyvňuje ich následnú voľbu typu strednej školy pre svoje ďalšie štúdium.

Pretrvávajúci nízky záujem žiakov základných škôl o štúdium na stredných odborných školách technického zamerania daný stav nezlepší. K zlepšovaniu tohto stavu je potrebné vytvorenie moderného, pre žiaka motivačného prostredia k učeniu sa technických i prírodovedných predmetov, vrátane modernizácie samotného výchovno-vzdelávacieho procesu vo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce.

Učebnica patrí medzi základné učebné zdroje pre žiaka a učiteľa a zohráva kľúčovú úlohu pri učení sa žiaka vo vyučovacom procese a pri domácej príprave. Spolu s vhodným pracovným zošitom by mala byť neodmysliteľnou súčasťou výučby prírodovedných a technických predmetov v základnej škole. Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v platnom znení v § 13 vymedzuje používanie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov vo formálnom vzdelávaní. Základné školy a stredné školy zapožičiavajú žiakom učebnice, učebné texty a pracovné zošity pre povinné vyučovacie predmety bezplatne.

Od školského roka 2015/2016 sa v nižšom strednom vzdelávaní uplatňuje Inovovaný Štátny vzdelávací program. Učitelia predmetu technika privítali navýšenie týždennej hodinovej dotácie na 1 hodinu v 5. až 9. ročníku. Žiaľ, k dnešnému dňu žiaci ani učitelia po troch školských rokoch nedisponujú aktuálnou učebnicou pre tento povinný predmet. Argumenty vedenia rezortu školstva, že k tomuto predmetu nie sú učebnice nevyhnutné, nepotrebujú detailnejší komentár, najmä pokiaľ je súčasťou vzdelávacieho štandardu aj tematický okruh Ekonomika domácnosti, pre ktorú učiteľ techniky nemá kvalifikáciu. Na Slovensku ponúkajú dve komerčné vydavateľstvá pre žiakov pracovné zošity s odporúčacou doložkou MŠVVaŠ SR (autor ich v súčasnosti skúma a overuje), avšak tieto znamenajú pre rodičov finančnú záťaž, keďže si ich žiaci musia kupovať.

Rozhodli sme sa pre učiteľov pripraviť viacero elektronických publikácií zameraných na kvalitnú podporu technického i prírodovedného vzdelávania (najmä pre vyučovacie predmety technika a fyzika). Publikácie sú vytvorené tematicky, teda nie podľa ročníkov tak, ako sú zamerané dostupné pracovné zošity. Vďaka sponzorom sa nám zatiaľ podarilo vydať a učiteľom sprístupniť bezplatne dve elektronické publikácie:

  • Grafická komunikácia v technike – súbor pracovných listov pre 6. a 7. ročník základnej školy (autor: R. Stadtrucker), rok vydania 2017,
  • Elektrotechnika a elektronika pre základné školy – súbor pracovných listov pre vyučovací predmet technika (autori: R. Stadtrucker – M. Ďuriš), rok vydania 2018.

Obidve elektronické publikácie sú recenzované a obsahujú rôznorodé učebné úlohy. K dnešnému dňu si obidve publikácie vyžiadalo viac ako 450 učiteľov z celého Slovenska. Ohlasy na publikácie zo strany riaditeľov i učiteľov sú veľmi pozitívne. Aj z tohto dôvodu pripravujeme už čoskoro vydať ďalšie elektronické publikácie:

  • Stroje a technické zariadenia vo vyučovaní fyziky a techniky – súbor pracovných listov pre základné školy (autor: R. Stadtrucker) – publikácia je postavená na koncepte STEM, rok vydania 2018,
  • Svet práce a ekonomika domácnosti pre základné školy – súbor pracovných listov pre predmet technika (autor: R. Stadtrucker), rok vydania 2019.

Pre inovatívnych učiteľov, pre učiteľov pripravujúcich sa na atestácie a študentov učiteľských fakúlt, budú určené elektronické publikácie:

  • Žiacke portfólio a jeho využitie v škole – odborno-metodická príručka pre učiteľov (autor: R. Stadtrucker), rok vydania 2018,
  • Začíname s akčným výskumom v edukácii – metodická príručka pre akčných učiteľov (autor: R. Stadtrucker), rok vydania 2019.

Autor príspevku srdečne ďakuje všetkým učiteľom za pozitívne ohlasy, podporu do ďalšej práce s cieľom skvalitňovania výchovno-vzdelávacieho procesu v našich základných školách v kontexte pripravovaných zmien v našom školstve. 


PhDr. PaedDr. Roman Stadtrucker, PhD.
Základná škola s materskou školou Mateja Bela Funtíka v Očovej

Súvisiace články

08.03.2018 11:15

Pivovar Šariš začne vychovávať vlastných pivovarníkov duálnym systémom

Pivovar Šariš vo Veľkom Šariši si začne vychovávať vlastné kádre. Pivovarnícky závod, ktorý má na východe Slovenska vyše 50-ročnú tradíciu, sa zapojí do systému duálneho vzdelávania. Od septembra chcú získať žiakov do jednej tr...
05.06.2017 07:49

Ako som sa dostal na výšku do Londýna

Ako každému stredoškolákovi,  aj mne sa natískala otázka, čo po maturite. Keďže som študoval na gymnáziu, vedel som, že musím ísť na vysokú školu, lebo potenciálnemu zamestnávateľovi by som asi ťažko vysvetľoval, prečo v kolónk...
28.05.2018 09:00

Ministerka školstva vytvorí pracovnú skupinu pre terciárne vzdelávanie

Výbor Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport v spolupráci s reprezentáciami zamestnávateľov včera zorganizoval Konferenciu k návrhu reformy terciárneho vzdelávania na pôde NR SR za účasti ministerky školstva, ve...