Späť na zoznam
Vzdelávanie
Autor: UCN
23.02.2018 18:18

Súčasťou projektu Škola otvorená všetkým sú aj lokálne desegregačné plány

účasťou národného projektu Škola otvorená všetkým je okrem zabezpečenia inkluzívneho vzdelávania v 130 základných školách a v 50 materských školách aj vypracovanie lokálnych desegregačných plánov. Pre TASR to uviedlo ministerstvo školstva v reakcii na vyhlásenie organizácie Amnesty International (AI) Slovensko o systematickej diskriminácii rómskych detí v slovenskom vzdelávacom systéme.

 V súčasnosti sa podľa rezortu vypracováva vzorový desegregačný plán na základe v roku 2017 vypracovanej metodickej príručky na prevenciu a odstraňovanie segregácie rómskych žiakov. Ministerstvo školstva zároveň uviedlo, že minulý rok uskutočnila SR pracovné stretnutie na tému identifikácie výziev a spôsobov prevencie diskriminácie a segregácie vo vzdelávaní.

"Účastníci z krajín EÚ spoločne skúmali, vymieňali si poznatky a skúseností a hľadali riešenie aj na rezidentnú segregáciu s dôrazom na zabezpečenie rovnakého prístupu ku kvalitnému vzdelávaniu, sociálnemu začleneniu a úsiliu bojovať proti diskriminácii vo vzdelávaní," priblížil rezort s tým, že Európska komisia v súčasnosti spracováva výstupy.

Ohľadne kritiky AI Slovensko ministerstvo taktiež poznamenalo, že s účinnosťou od septembra 2015 má Štátna školská inšpekcia rozšírené kompetencie o plnenie funkcie kontroly štátu nad úrovňou činností v školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, s využitím odborníka v príslušnej oblasti. "Príslušná kontrolná činnosť sa okrem iného vzťahuje aj na kontrolu vhodne volených diagnostických postupov, pričom zistenie o nekonaní školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v záujme výchovno-vzdelávacích potrieb dieťaťa alebo žiaka, sa vyhodnocuje ako závažný nedostatok so sankciami vedúcimi k odvolaniu riaditeľa, dokonca k vyradeniu príslušného školského zariadenia zo siete škôl a školských zariadení," spresnil rezort. V školskom roku 2016/2017 sa Štátna školská inšpekcia zamerala aj na stav a úroveň uplatňovania princípu rovného prístupu k vzdelávaniu pri prijímaní žiakov do špeciálnej základnej školy. 

"Okrem toho 1. januára 2016 nadobudol účinnosť zákaz prijímať do špeciálnej školy a špeciálnej triedy deti alebo žiakov, ktorých špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú výlučne z ich vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí," dodalo ministerstvo. Tomu sa zároveň rozšírili kompetencie o preskúmavanie pedagogickej dokumentácie na základe podnetu z dôvodného podozrenia, že vzdelávanie žiaka nie je v súlade s jeho výchovno-vzdelávacími potrebami.

Organizácia AI Slovensko upozornila vo štvrtok (22.2.), v rámci predstavovania výročnej správy o stave ľudských práv vo svete, na problém systematickej diskriminácie rómskych detí v slovenskom vzdelávacom systéme. Tento stav Slovensko podľa nej dlhodobo popiera a aktívna reforma v tomto smere sa neočakáva.
 

Zdroj: TASR

Súvisiace články

17.10.2018 10:50

Technológie v školách nestačia, učitelia ich musia vedieť začleniť do vyučovania

Konferencie Vzdelávame pre budúcnosť už päť rokov pomáhajú učiteľom vystúpiť z komfortu zaužívaných metód výučby
31.08.2018 08:55

Akreditované vzdelávanie v predmete dejepis

Múzeum SNP v rámci kontinuálneho vzdelávania pedagógov vyprofilovalo pre učiteľov dejepisu ďalší akreditovaný vzdelávací program s názvom Odboj a Slovenské národné povstanie v rokoch 1939 – 1945 na Slovensku.
01.04.2019 07:36

Je radikalizácia mladých ľudí relevantnou témou pre prácu s mládežou?

V dňoch 12. – 14. marca 2019 v Bratislave zorganizovala IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže medzinárodnú konferenciu s názvom „Radikalizácia mládeže!? Príčiny a prevencia extrémizmu v práci s mládežou“.