Späť na zoznam
Vzdelávanie
Autor: UCN
23.02.2018 18:18

Súčasťou projektu Škola otvorená všetkým sú aj lokálne desegregačné plány

účasťou národného projektu Škola otvorená všetkým je okrem zabezpečenia inkluzívneho vzdelávania v 130 základných školách a v 50 materských školách aj vypracovanie lokálnych desegregačných plánov. Pre TASR to uviedlo ministerstvo školstva v reakcii na vyhlásenie organizácie Amnesty International (AI) Slovensko o systematickej diskriminácii rómskych detí v slovenskom vzdelávacom systéme.

 V súčasnosti sa podľa rezortu vypracováva vzorový desegregačný plán na základe v roku 2017 vypracovanej metodickej príručky na prevenciu a odstraňovanie segregácie rómskych žiakov. Ministerstvo školstva zároveň uviedlo, že minulý rok uskutočnila SR pracovné stretnutie na tému identifikácie výziev a spôsobov prevencie diskriminácie a segregácie vo vzdelávaní.

"Účastníci z krajín EÚ spoločne skúmali, vymieňali si poznatky a skúseností a hľadali riešenie aj na rezidentnú segregáciu s dôrazom na zabezpečenie rovnakého prístupu ku kvalitnému vzdelávaniu, sociálnemu začleneniu a úsiliu bojovať proti diskriminácii vo vzdelávaní," priblížil rezort s tým, že Európska komisia v súčasnosti spracováva výstupy.

Ohľadne kritiky AI Slovensko ministerstvo taktiež poznamenalo, že s účinnosťou od septembra 2015 má Štátna školská inšpekcia rozšírené kompetencie o plnenie funkcie kontroly štátu nad úrovňou činností v školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, s využitím odborníka v príslušnej oblasti. "Príslušná kontrolná činnosť sa okrem iného vzťahuje aj na kontrolu vhodne volených diagnostických postupov, pričom zistenie o nekonaní školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v záujme výchovno-vzdelávacích potrieb dieťaťa alebo žiaka, sa vyhodnocuje ako závažný nedostatok so sankciami vedúcimi k odvolaniu riaditeľa, dokonca k vyradeniu príslušného školského zariadenia zo siete škôl a školských zariadení," spresnil rezort. V školskom roku 2016/2017 sa Štátna školská inšpekcia zamerala aj na stav a úroveň uplatňovania princípu rovného prístupu k vzdelávaniu pri prijímaní žiakov do špeciálnej základnej školy. 

"Okrem toho 1. januára 2016 nadobudol účinnosť zákaz prijímať do špeciálnej školy a špeciálnej triedy deti alebo žiakov, ktorých špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú výlučne z ich vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí," dodalo ministerstvo. Tomu sa zároveň rozšírili kompetencie o preskúmavanie pedagogickej dokumentácie na základe podnetu z dôvodného podozrenia, že vzdelávanie žiaka nie je v súlade s jeho výchovno-vzdelávacími potrebami.

Organizácia AI Slovensko upozornila vo štvrtok (22.2.), v rámci predstavovania výročnej správy o stave ľudských práv vo svete, na problém systematickej diskriminácie rómskych detí v slovenskom vzdelávacom systéme. Tento stav Slovensko podľa nej dlhodobo popiera a aktívna reforma v tomto smere sa neočakáva.
 

Zdroj: TASR

Súvisiace články

27.01.2018 09:01

Klub 500 sa zapája do reformy školstva

Členovia Klubu 500 sa so zástupcami ôsmich vybraných univerzít dohodli, že v najbližšom čase pripravia a predstavia spoločný návrh téz na reformu školstva na Slovensku. Uviedli tak po stretnutí, ktoré sa uskutočnilo vo štvrtok ...
01.10.2017 17:52

Štipendiá na štúdium a výskum v Rakúsku

Vysokoškoláci, doktorandi, vysokoškolskí učitelia a vedeckí pracovníci štátnych a verejných vysokých škôl na Slovensku a zo Slovenskej akadémie vied sa opäť môžu uchádzať o štipendiá Akcie Rakúsko – Slovensko na štúdium a výsku...
24.12.2017 15:30

Rétor v politike, politik v rétorike

Podľa filozofa Platóna sa múdrym výrokom prihováral ľuďom jeho nezabudnuteľný učiteľ Sokrates, ktorý sám nenapísal a nezanechal po sebe žiadne literárne dielo, a preto jeho žiakovi musíme veriť. Svoje rečnícke schopnosti a múdr...