Späť na zoznam
Z domova
Autor: UCN
16.10.2017 17:45

Otakar goes to... Tomáš Brngál

Pamätám si ho ešte z gymnázia. Bol to ten typ chlapca, ktorého poznali všetci, žiaci i učitelia, mladší i starší. S každým sa zdravil, s každým sa rozprával. Každý vedel, kto je Brngi, a každý ho mal rád. Dnes je absolventom medicíny Univerzity Komenského, má 25 rokov a jeho aplikácia Human Anatomy VR je známa po celom svete.

Čo je Human Anatomy VR?

Aplikácia, ktorá predstavuje jedinečný prístup k učeniu sa a pochopeniu všeobecnej anatómie. Vďaka vynikajúcej grafike, informatívnemu obsahu a inovatívnym funkciám je učenie sa bohaté na zážitky.

Ako sa to celé začalo?

Bolo to v čase, keď som sa učil na skúšku z anatómie. Prišlo mi zvláštne, že dnes, v 21. storočí, sa v drvivej väčšine učíme iba z knižiek a nemáme k dispozícii interaktívnejšie médium. Pochopenie anatómie si vyžaduje obrovskú predstavivosť. Mne osobne sa najlepšie učilo tak, že som si kreslil na telo. Napríklad som si na ruku nakreslil svaly a predstavoval som si zariadenie, pomocou ktorého by som sa pozrel na ruku a videl by som všetky vnútorné štruktúry. A vedel by som sa k nim dostať. Vybrať ich, vidieť ich popis. Nechcel som sa len učiť anatómiu, chcel som ju prežiť.

V tej dobe bol veľký boom virtuálnej reality VR. Je to taká počítačová evolúcia. Najskôr bol počítač, laptop, VR, a potom augmented reality AR (rozšírená realita). Dnes už je to celkom dostupné. Podstatné je, že som sa jedného dňa ocitol na filozofickej fakulte pri výskume môjho kamaráta Jakuba Remiara ohľadom VR. Dal som si to na oči a zrazu som uvidel všetky možnosti, ktoré VR ponúka. Pamätám si, ako sme sa potom išli s priateľkou prejsť na nábrežie, pričom som sledoval ľudí a celý čas som premýšľal nad tým, ako ešte ani len netušia, čo všetko im virtuálna realita vie priniesť. Tie možnosti, svety, ktoré otvára, je to úžasné.

Ide o zážitok. O VR môžeme hovoriť aj tri hodiny, ale akonáhle ju zažiješ, pochopíš.

 

Ako sa zrodila Human Anatomy VR?

Hľadal som vyslovene vývojára. Oslovil som Miloša Svrčka, bol to kamarát Jakuba Remiara. Povedal som mu, aké možnosti štúdia sú momentálne dostupné, a potom som mu ozrejmil moju víziu. Nadchlo ho to. Začínali sme tak, že po škole som za ním prišiel na intrák. Sadli sme si a ja som mu povedal: „Miloš, teraz potrebujem, aby si vo VR vedel chytiť túto kosť a otočiť ju." Už v tej dobe bol šikovný programátor. Veľmi sme sa smiali na tom, že portál Futurism akurát zverejnil unikátny japonský koncept VR, kde sa na latke prechádzaš medzi mrakodrapmi. Tento istý koncept mal Miloš asi pred dvoma rokmi. Podstata bola rovnaká, aj keď to nemal na takej dobrej grafickej úrovni.

Začali sme teda my dvaja. Prihlásili sme sa na ŠVOČku. Naša práca mala medzi žiakmi i učiteľmi veľký úspech. Vtedy sme mali jednoduchý koncept klasickej pitevne, takej, v akej sme sa učili v škole. Potom sme vytvorili aj futuristickú pitevňu s čistými líniami. Celé to malo byť o tom, aby sa študent cítil príjemne. Som toho názoru, že štúdium anatómie ľudského tela si vyžaduje istú úroveň a nemalo by to byť v nejakej zatuchnutej diere. Našťastie nedávno pani doc. Kubíková zrekonštruovala celý anatomický ústav, takže aj na LFUK v BA to už má patričnú úroveň. Teraz v apríli som bol vo Frankfurte, kde som sa zoznámil so študentom z Tanzánie. Mal pripravený veľmi jednoduchý model srdca v rozšírenej realite. Rozprávali sme sa o tom, aké možnosti naša práca prináša. Starostlivosť o kadávre (mŕtve telá) je náročná, najmä v rozvojových podmienkach, ako má napríklad Tanzánia. VR je úžasným náhradným riešením.

 

Po ŠVOČke sme išli na konferenciu. Bolo tam množstvo médií a my sme si uvedomili obrovský potenciál našej aplikácie. Pochopili sme, že musíme investovať peniaze na ďalší rozvoj. Začali sme teda zháňať sponzorov. Keďže veľa grantov nie je určených pre fyzické osoby, založili sme si občianske združenie. Denne som písal maily a oslovoval firmy. Opisoval som našu prácu a pýtal si podporu. Hovoril som si, že nemám čo stratiť a aj keď sme zo začiatku neboli úspešní, pokračoval som v snahe. Nakoniec sme našli sponzorov, ako je Svet zdravia, ESET, Samsung, Tax - Audit či Nadácia Tatra banky, ktorí nám pro bono poskytli podporu. Za peniaze sme nakúpili techniku a začali sa plne venovať rozvoju.

Svet zdravia nás volal na konferencie a videl pozitívne ohlasy na našu prácu. Vznikla medzi nami chémia, dobre sa nám spolupracovalo. Ponúkli nám tzv. „smart money", čo znamená, že okrem financií nám poskytli celý back office – právne či daňové služby. Tomuto sa teda vôbec nemusíme venovať. To, že majú vybavené nemocnice s lekármi, nám uľahčuje prácu, pretože keď potrebujeme nejaké CT/MRI snímky, aby sme mohli ďalej vyvíjať, len oslovíme ich špecialistu. Je to naozaj nenahraditeľná spolupráca.

 

Ako vyzerá váš tím v súčasnosti?

Dnes je nás v core teame osem a s dobrovoľníkmi štrnásť. Je to cesta, ktorá trvala takmer tri roky, ale bola extrémne obohacujúca. Naučil som sa veľa nového, i keď na úkor klasického študentského života. Keď sme začínali, často som odchádzal domov o jednej v noci a ráno som už bol v nemocnici. Stálo to však za to.

Naša aplikácia je dnes využívaná v 145 krajinách sveta a používajú ju desaťtisíce ľudí. Patria sem napríklad aj také štáty ako Gabon, Tanzánia, Keňa a mnoho iných. Najväčší trh je v Spojených štátoch, to je jasné.

Dnes aj keď si študent a máš dobrú myšlienku, ktorú chceš zrealizovať, vieš ju bez problémov dostať do celého sveta. Nepotrebuješ vybudovať fabriky, proste vytvoríš appku a dáš ju do online store.

Budúcnosť Slovenska tkvie v tom, že tu máme nespočetne veľa šikovných a pracovitých ľudí. A mnohí z nich sú samoukovia. Aj v našom tíme sa tento špecifický VR vývoj učili sami.

Myslíš si, že škola pripravuje študentov nedostatočne?

Myslím si, že v školstve by sme sa mali viac zamerať na technicko-prírodné vedy. Digitálny priemysel je obrovským potenciálom a predstavuje pre našu krajinu cestu. Teraz sa nám podarilo vyhrať súťaž, ktorú organizovala izraelská ambasáda. Izrael považujem za podobnú krajinu tej našej, pričom oni sú hnacou silou v technológiách. To by mala byť aj naša budúcnosť, rozvíjať mladých ľudí v tomto smere.

Preto sa mi páči iniciatíva Butterfy effect, ktorý bude realizovať LEAF, Sygic, Pixelfederation a HUBHUB. Ide o program, v ktorom budú top ľudia z daného odvetvia učiť študentov na reálnych projektoch. Odozva univerzít je vraj pozitívna, ale množstvo učiteľov je zaseknutých v systéme, pretože musia spĺňať rigidné požiadavky. Preto by zmena mala nastať všade a prispôsobiť školstvo reálnym potrebám.

Myslím si, že škola často nepripravuje študentov nielen na svet, ktorý prichádza, ale ani na ten, v ktorom žijeme. Pripravuje ich na svet, ktorý tu bol kedysi, ale tá doba sa už jednoducho skončila. Musíme sa pozerať dopredu. Žijeme v digitálnom svete, ktorý si vyžaduje špecifické zručnosti, a tomu sa musí školstvo bezodkladne prispôsobiť.

 

Dá sa ešte vo vašom výskume napredovať?

Určite. VR je obmedzená iba veľkosťou tvojej predstavivosti, času, ktorý tomu venuješ, a výkonom zariadení. My teraz vieme ovplyvniť dve z troch týchto vecí.

Výkon zariadení je mimo nás, to riešia veľké spoločnosti. Zariadenia staré dva roky máme teraz vo vitrínke ako muzeálne exempláre. Ide to neskutočne rýchlo dopredu. Práve tu nastáva rozdiel medzi „starou školou" a „dnešnou dobou". Veď kto zo starších ľudí zažil, aby dvojročná vec už bola zastaraná a nemohla sa používať? Doba, v ktorej sa narodili naši starí rodičia, bola viac-menej rovnaká po celé obdobie ich života. Doba, v ktorej žijeme, je už teraz úplne iná od doby, keď sme sa narodili my, a to ubehlo len pár rokov.  

Veľkosť predstavivosti – závisí od teba a od kreatívnych ľudí tvojom tíme.

Čas – od financií, ktoré sa ti podarí získať.

Toto všetko vieš ovplyvniť, aj keď si študent zo Slovenska. My sme napríklad do reklamy zatiaľ nedali ani jedno euro. Naša aplikácia je jediná svojho druhu na svete a keďže ľudí táto téma zaujíma, našli si ju sami. A to je aj môj odkaz ďalším študentom – aby to skúšali. Aby sa nevzdávali. Lebo dnes vieš robiť veľké veci aj z malého Slovenska.

 

 

UCN

Súvisiace články

26.01.2018 19:00

Deviatak Tomáš má od septembra 424 neospravedlnených vyučovacích hodín

Vyšetrovateľ svidníckej polície vzniesol obvinenie pre prečin ohrozovania mravnej výchovy mládeže voči rodičom 15-ročného Tomáša, ktorý mal v škole od septembra 424 neospravedlnených vyučovacích hodín.
04.11.2019 09:57

Už čoskoro spoznáme laureátov Ceny za vedu a techniku 2019!

Vyvrcholením Týždňa vedy a techniky na Slovensku 2019 je už tradične udeľovanie ocenení – Cena za vedu a techniku, ktorého cieľom je oceniť prácu vedecko-výskumných pracovníkov a pracovníčok za dosiahnuté úspechy a ich prínos v...
06.11.2018 17:49

Účasť CERN-u bude motiváciou pre mladých vedátorov

Po prvýkrát v 21. ročnej histórii Festivalu vedy a techniky AMAVET podporí mladé slovenské talenty v prírodných a technických vedách Európske laboratórium pre časticovú fyziku – CERN.