Späť na zoznam
Základné školy
Autor: Rozumieme nadaným
21.09.2020 23:48

Šiesty ročník Rozumieme nadaným zaujme aj online výučbou

Plán edukácie nadaných žiakov - Rozumieme nadaným

Rozumieme nadaným s programom na nový školský rok

Celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným vyhlásila nový atraktívny plán projektov určených nadaným deťom.

Novinkou bude online realizácia

Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Sabinove prináša prostredníctvom celoslovenskej iniciatívy Rozumieme nadaným zaujímavé projekty, súťaže a aktivity pre nadané deti z celého Slovenska. Nový ročník chcú organizátori viesť aj online formou, pre ktorú prispôsobili niektoré z projektov.

K najpopulárnejším patrí Klub nadaných detí v Prešove. Cieľom jeho činnosti je podchytiť skupinu nadaných detí už v rannom veku a poskytnúť im nadštandardný rozvoj a rozširovanie obzorov. Členovia prešovského Klubu nadaných detí sa počas celého školského roka budú stretávať raz do týždňa. Záujem o klubové členstvo je obrovský, čoho dôkazom je uzatvorenie registrácie do klubu už počas prvého septembrového týždňa. Novinkou školského roka 2020/2021 je nepravidelné stretávanie v KND-čku s predškolákmi a rodičmi detí. Klub je určený pre intelektovo nadané deti, deti nadané matematicky, či lingvisticky, deti s bystrým uvažovaním, deti hravé a ochotné rozširovať si obzory všetkými smermi. Nebudú chýbať logické úlohy, hlavolamy, spoločenské hry, programovanie robotických hračiek, riešenie matematických a čitateľských úloh a iné.

Ďalšie zaujímavé projekty, súťaže a aktivity sú pripravené k realizácii počas celého školského roka.

 

Vracia sa projekt Mladý fotograf!

Logické sústredenia sú určené žiakom 1. a 2. stupňa základných škôl. Tradične zaujmú športové aktivity, rôzne workshopy, hry zamerané na rozvoj osobitosti každého žiaka. 3-dňové logické sústredenie už v minulosti zaujalo nadaných žiakov z rôznych miest celého Slovenska. Rovnako tomu bude určite aj v tomto roku. Logické sústredenie sa uskutoční v novembri 2020. Na sústredenie je možné prihlásiť sa prostredníctvom webovej stránky organizátora.

„Po rokoch" sa v rámci aktivít iniciatívy Rozumieme nadaným vrátime k fotografickým projektom, a to v projekte Mladý fotograf. Dlhoročné organizovanie fotografickej súťaže vystrieda tentokrát spoznávanie Slovenska, fotografické výlety zamerané na výučbu základov fotografovania. A v neposlednom rade projekt zameraný na spoznávanie a natáčanie náučných videí o jednotlivých regiónoch Slovenska. Vytvorením databázy krátkych filmových projektov pripravujeme materiál pre učiteľov a žiakov na prácu v škole.

 

Tradične sa zapoja aj predškoláci

Obľúbené logické súťaže vyhlásime aj v tomto školskom roku. Pre deti z materských škôl je určená Malá logická olympiáda, v ktorej predškoláci preveria svoje logické myslenie. Starším je určená Logická olympiáda pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním. Obe súťaže spustíme začiatkom nového roka. Pripravená je alternatíva online riešenia logických úloh. Súčasťou bude odborný seminár Rozumieme nadaným, určený učiteľom nadaných detí/žiakov, odborným zamestnancom (psychológom, špeciálnym pedagógom), rodičom detí/žiakov, ale aj študentom vysokých škôl. Logické súťaže pripravujeme v spolupráci s Pedagogickou fakultou Prešovskej univerzity v Prešove. Pomyselný lov na talenty odštartuje súťaž Talent základných škôl regiónu Šariš, v ktorej si žiaci 2. stupňa ZŠ budú môcť preveriť logické myslenie. A to najprv v školských kolách, neskôr vo finálovom kole na mestskom úrade v Prešove.

Základné školy  počas celého roka oslovíme „školskými" súťažami, v ktorých majú žiaci možnosť získať pekné ceny a certifikáty o ich absolvovaní. Patrí medzi ne napr. matematická súťaž Majstrovstvá v násobení a delení. Osobnosti svetových dejín predstaví súťaž Velikáni dejín. Chýbať nebude čitateľský projekt, zameraný na zahraničnú literatúru pre deti. Priebežné informácie o projektoch zverejníme počas školského roka.

Lahôdka pre prvákov

Pre nováčikov v školskom prostredí – prvákov sme pripravili skutočnú lahôdku. A to čitateľské projekty Malý princ a Šľahačková princezná. Prostredníctvom nich sa žiaci prenesú do krajín fantázie a zaručene zabavia. Súčasťou netradičného vyučovania sú cvičenia na rozvoj čitateľských schopností, cvičenia zamerané na rozvoj jemnej motoriky, rozvoj vyjadrovacích schopností, rozvoj slovnej zásoby, aktívne počúvanie. Najmenším školákom patrí taktiež projekt Huncút v regióne Šariš. V tomto projekte predstavíme prostredníctvom pracovných zošitov Ústredia ľudovej umeleckej výroby zábavno-náučnou formou deťom tradičnú ľudovú kultúru regiónu. Na príklade typických tradičných predmetov sa deti oboznámia so vzormi, tvarmi, či materiálmi charakteristickými pre daný región. Výučbu doplnia omaľovánky, vystrihovačky, doplňovačky. Deti majú možnosť porovnávať a triediť geometrické tvary a zároveň si precvičovať jemnú motoriku. Podobne to bude s ďalším projektom, zameraným tentokrát na rozvoj fantázie, tvorivosti a technického myslenia – drevené hračky Moy Toy.

 

V nadväznosti na seriál o slušnom správaní

Starších žiakov iste zaujme netradičný projekt Etiketa na úrovni, ktorý nadväzuje na rovnomerný seriál odborníka na komunikáciu, protokol a etiketu Mareka Trubača.

Zdravé stravovanie, šport, dôležitosť hygieny a zdravého životného štýlu predstavia hneď dva už známe projekty: Do školy bez desiaty a Žime zdravo. Projekty sú určené pre žiakov 1. a 2. stupňa ZŠ a predstavíme ho niekoľkým základným školám. Chýbať nebude stretnutie s odborníkmi na zdravú výživu a medicínskym reprezentantom.

V novom školskom roku máme tradične pripravených množstvo ďalších projektov, ktoré nadané deti zaujímajú. Počítačové programy, robotické hračky, rozvoj čitateľských projektov a finančnej gramotnosti. Na to všetko sa spoločne s deťmi už teraz tešíme. Veríme, že ich tieto projekty opäť zaujmú. Stačí nás kontaktovať a dohodnúť spoluprácu.

Rozumieme nadaným.

Súvisiace články

13.12.2017 20:57

Zážitok – silný motivačný prvok

Už J.A.Komenský zdôrazňoval: „Skoršie je to, čo vnímame zmyslami, než to, čo chápeme rozumom, pretože nič nemôžeme porozumieť, čo nebolo prv v zmysloch.“ (Komenský 1992, s.53)